1.Uvod
Animacija kao riječ znači život, a u današnjem
životu sve češće se ta riječ vezuje uz kompjutersku animaciju, te film
kao forma izražavanja. Rezultat je svima poznat, 3D lik koji se kreće
u imaginarnom 3D prostoru.
Donedavno 3D animacija upotrebom kompjutera je bila nemoguća, a danas
je ona sastavni dio svakog modernog filma. Primjenom snažnih 3D alata
za renderiranje moguće je postići sasvim realnu sliku gdje je nemoguće
primijetiti koji snimak je stvarnost, odnosno snimljen video kamerom,
te koji je napravljen u nekom 3D alatu.
Programi za 3D animiranje se razlikuju po svojim mogućnostima i kompleksnošću,
a samim time i po primjeni. U daljnjem tekstu recenzirane su 4 aplikacije
za 3D animaciju, od najjednostavnije do one najkompliciranije.
2.Recenzije programa
2.1.Realusion Iclone
Iclone je program koji vas odmah postavlja na
mjesto animatora. Bez ikakvog prijašnjeg znanja o animaciji kroz par
klikova vi će te već imati svoj prvi animirani lik. Program je lagan
za navigaciju, jer se svaka operacija prezentira preko čarobnjaka (wizard)
i obavlja se u par koraka.
Program omogućuje dodatno personaliziranje
kroz modeliranje lica prema vašoj fotografiji. Upotrebom različitih
paleta, birate odjeću lika, specijalne detalje, ali također i pokrete,
geste i cijele scenarije. U ovom programu vaše sudjelovanje je ograničeno
izborom sa paleta. Dodatne detalji, pokreti, likovi se mogu skinuti
s interneta. Program se prodaje u 2 izdanja. Iclone standard, te IClone
studio. Ukoliko želite sami izrađivati svoje pokrete i scenarije vaš
paket je Iclone studio (180 $), a ukoliko se ograničite na ponudu proizvođača
kupit će te Iclone standard (80 $) standard. Pri kupnji paketa imajte
u obziru i to da svaka dodatna paleta skinuta s interneta se plaća od
5-10 $.
2.2.Blender 3D
Blender 3D je jedini program od prezentiranih
koji je besplatan, te raspoloživ na svim platformama. (Win, Linux, Mac
OS X, Sun Solaris itd.). Blender ima donekle neobično sučelje, ali se
može prilagoditi korisniku kroz korištenje kratica prema svim funkcijama
programa. Modeliranje u Blenderu (body modeling) postaje lagano korištenjem
Subdivision Surface opcije. Princip se sastoji u tome da se tijelo prikaže
pomoću pravokutnika i korištenjem navedene funkcije, program sam zaobli
rubove i da više ''ljudski'' oblik tijelu. Pored alata koji dolaze u
samom paketu, postoji čitav niz ekstra alata na raspolaganju zasebno
napisanih u Python-u (npr. MakeHuman).
Možda ne toliko moćan kao u drugih komercijalnih paketa, ali u svakom
slučaju zadovoljavajući. U svakom trenutku, objektu (tijelu) se može
dodati armaturu (bones), prijeći u PoseMode i animirati kretnje. Postavi
se početna i krajnja poza a program sam izvede kretnju između njih.
Alat je sposoban izvesti kompleksne animacije iako u njima pokazuje
degradaciju brzine. Opet, postoji mnoštvo već napisanih skripti (Python)
za pomoć u kreiranju animacije. Jedna od poznatijih je Walk.O.Matic
– skripta za stvaranje 3D animacije hodanja.
Ugrađeni game engine je dovoljno dobar za manje igre sa par modela i
malim teksturama, ali postaje jako usporen ako se preoptereti. Ima podršku
za OpenGL. Phyton pomaže u stvaranju UI – umjetne inteligencije. Potpuno
besplatan alat za izradu kompleksnih animacija ljudskog tijela sa malo
neobičnim sučeljem. Nakon memoriranja određenog broja kratica, ovo postaje
jedan od bržih alata za izradu animacija.
2.3.Alias Maya 7 unlimited
Ovaj program je profesional alat koji se koristi
za 3D animaciju, a o tome govore i mnogi filmovi koji su snimljeni uz
njegovu pomoć. (Gospodari prstenova, Oluja svih oluja, Spiderman, Ledeno
Doba itd ...)
Modeliranje je uvelike olakšano dijelom i zbog velike kompatibilnosti
s ostalim vektorskim programima, ali i zbog posojećih funkcija koje
ovaj paket nudi. Alati za modeliranje imaju Universal Manipulator koji
omogućava pomicanje, rotiranje i skaliranje modela jednim alatom. Postoji
i mogućnost importiranja vektorskih krivulja napravljenih u Adobe Illustratoru
i njihova manipulacija. Smooth Proxy je alat koji omogućava kontrolu
glatkoće prijelaza između rubova. To se koristi npr. prilikom modeliranja
lica.
Animiranje u ovom paketu ima mnogo mogućnosti, a asmo neke ćemo navesti.
Full IK – Inverse Kinematics, što znači da tijelo koje ima armaturu,
nakon što jedan dio pomaknemo, svi ostali u IK lancu se također pomiču.
Time se pokušava simulirati prirodni pokret tijela (ako pomaknemo nogu,
pomiču nam se i bokovi, trbuh i ruke iako puno manje nego sama noga).
Ipak za dobre rezultate se treba malo potruditi. Mogućnost zamjene geometrije
što znači da se može kopirati potpuni ''skelet'' sa jednog modela na
drugi. S time se animiranje scena jako ubrzava.
Možemo još spomenuti i mogućnost Blendshape Weightsa. Njime možemo specificirati
izbočenost pojedinog dijela tijela na početku i kraju animacije i tako
dobiti realističnije kretnje npr. mišića. Toon Shader je alat za simuliranje
stripovskog i anime izgleda u 3D programima. U njemu možemo kontrolirati
debljinu, izgled i razmještaj crta. Na obrisima možemo koristiti Paint
Effects i time definirati izgled. Maya Hair modul služi za stvaranje
kose i dolazi sa velikom količinom predložaka (preseta) koje možemo
koristiti u svojim izradama modela. Postoji i modul za krzno (Fur) a
krzno nastalo korištenjem modula reagira na npr. puhanje vjetra.
Maya je profesionalni alat za izradu ozbiljnih animacija i likova u
visoko budžetnim filmovima, te taj status opravdava svojom kvalitetom.
Jako kompliciran za rad i poprilično neintuitivan, te zahtjeva veliku
količinu predznanja o kompjuterskoj grafici. Cijena od cca. 3300 $ svrstava
ga u jedan od skupljih programa za 3D animaciju, ali tu cijenu opravdava
svojim mogućnostima.
2.4. .Autodesk 3D Studio Max
3ds Max® 8 posljednja je verzija nagrađivanog
softvera za 3D modeliranje, animaciju i iscrtavanje. Taj sveobuhvatan,
napredan 3D alat jedan je od najpopularnijih koji se koriste kod izrade
računalnih igara, u filmskoj i video produkciji te kod ostalih vizualizacijskih
efekata.
Četiri su karakteristična područja u vrlo složenoj 3D produkciji na
koja 3ds Max® 8 pridaje posebnu pozornost. To su: razvoj animacije likova,
napredno modeliranje i strukturiranje, sveobuhvatan razvoj radnog okruženja
te cjelokupno upravljanje podacima.
3ds Max je korišten u izradi mnogo poznatih filmova, a samo neki su:
Xmen 2, AntiTrust, Equilibrium, The Core, Zelena milja, Tomb raider,
SouthPark, Deep Rising, The Crow, Jhonny Mnemonic, Armagedon, Swordfish,
Posljednji samuraj itd ...
Iako je jako prisutan u filmskoj industriji, ovaj program je nezamjenjiv
u području kompjuterskih igara. Barbarian, Medal of Honor, Soldier Of
Fortune, Lords of the Ring, Spiderman, Diablo II, Max Payne, World Of
Warcraft, Star Wars , samo su neki naslovi u koji su 3D strukturu igre
realizirali ovim programskim paketom.
3ds Max je kompleksan program, ali s obzirom na preformanse i mogućnosti
koje nudi on i mora biti takav. Ovaj paket nudi uistinu sve što vam
treba za kompjutersku animaciju i više. Zbog svoje veličine i kompleksnosti
teško je uistinu upoznati sve mogućnosti jednog ovako opsežnog programskog
paketa. Čak i nakon godina korištenja još uvijek vam neke stvari mogu
ostati nepoznanica.
Dobra tehnička podrška, a i dobra partnerstva (Electronic Arts, Blizzard
Entertainment, Lucas Arts) omogućila su ovom programu da se izdigne
iznad svoje konkurencije i postane broj 1 u svijetu animacije kompjuterskih
igara. S akvizicijom Aliasa (4.4.2005) Autodesk sada ima i čelnu poziciju
i u animaciji za igrane filmove. Cijena od 3500 $ i nije prevelika s
obzirom o kakvom alatu se radi.
3.Rezime
Svaki od ovih alata pruža određenu kvalitetu i
mogućnosti koje su u skladu s njihovom cijenom. Nismo išli da prikažemo
sve moguće programe za 3D modeliranje već samo da prezentiramo neke
od poznatijih i kažemo koliko toga i što daju za svoju cijenu. 3Ds Max
je uvjerljivo najskuplji program, ali zato svojom kvalitetom i kompleksnošću
opravdava svoju cijenu. Predstavljene prorame možemo onda svrstati u
3 skupine i to :
Profesionalni programi (3ds Max, Maya)
Napredni poluprofesionalni programi (Blender 3D)
Hobistički programi (Iclone)
Profesionalni programi daju potpunu kotrolu nad svakim pikselom 3D modela
i napredne funkcije za 3D animaciju, dok poluprofesionalni i hobistički
programi uvode u korisnika u 3D animaciju samo u onoj mjeri koliko su
osposobljeni. Ograničenost ponude manjih aplikacija se proširuje ugrađivanjem
funkcije Export to 3ds max. Takvu funkciju ima cijeli niz programa koji
se bave ovom problematikom. Stoga ukoliko se amaterski želite baviti
3D animacijom preporučamo vam 3D blender, ukoliko imate viška vremena
i želite se zezati oko 3D likova Iclone će vam ugodno ispuniti vrijeme,
a ukoliko se mislite ozbiljno bavit ovom problematikom predlažemo da
koristite profesionalne pakete. Osim što profesionalni paketi imaju
sve što vam treba i više, na internetu postoji mnogo dokumentacije za
takve programe i mnogo primjera, dok za druge programe to nije slučaj.
Ako je cijena paketa ključna onda će vam možda dobro doći i neki profesionalni
programi koji nemaju taj stupanj inovativnosti kao 3ds max, ali u dobroj
mjeri pokrivaju to područje, kao npr. Lightview.
|