ZESOI, FER - ak. god. 2002/03, prof. dr. sc. B. Jeren, mr. sc. P. Pale

Podatkovni višemedijski prijenos i računalne mreže  
 
Naslovnica 
Plan nastave 
Predavanja 
Seminari 
Vježbe 
Studentski radovi 
Nastavnici 
Studenti 
Obavijesti 
Ispit 
Arhiva 

Aktualno 

Predaja labosa i prezentacija seminara

home page | seminar | lab. vježbe | o meni | m@rijan.tk

Načini reklamiranja web stranice preko tražilica


Sažetak

U ovom seminaru su obrađeni načini (besplatni i komercijalni) na koje je moguće reklamirati se na tražilicama. Opisani su procesi prijavljivanja na tražilice te razlike tipova tražilica. Opisani su i neki od načina (metoda) kojima si možete olakšati da vaša web stranica bude bolje rangirana na tražilicama. Također sam pokušao ukratko prikazati da meta tagovi nisu više što su nekad bili.


1. Uvod u prijavljivanje na tražilice

Prije samog početka napravit ćemo razliku između Prijavljivanja na tražilice i Optimizacije tražilica.
Prijavljivanje na tražilice se odnosi na činjenicu da se vaša web stranica nađe na pretraživačkoj listi na tražilicama. Drugi izraz za ovo bi bio registracija stranice na tražilici. Ako se web stranica koju smo registrirali na pretraživačku listu na tražilicama tamo pojavila to ne znači da je dobro rangirana u smislu određenih ključnih riječi, nego jednostavno da tražilica zna da vaša stranica postoji.
Optimizacija tražilica se odnosi na preinake vezane za stranicu tako da bude bolje rangirana za određene ključne riječi ili izraze (pogotovo za tražilice tipa Crawler - što će biti kasnije obješnjeno).


2. Proračun za prijavljivanje na tražilice

Unatoč rastu participacije programa koje nude tražilice, besplatna registracija web stranica još uvijek je moguća. Međutim, korištenjem plaćenih programa koje nude tražilice ubrzava se cijeli proces dolaska na pretraživačku listu web stranica na tražilicama i naravno u skladu s tim odmah dolazi do povećanja prometa na stranici. Zbog toga je preporučljivo da svaki vlasnik web stranice, koji želi imati imalo veći promet na svojoj stranici, ima neki proračun za registraciju stranice na tražilicama.

2.1 Najmanje za proračun: Yahoo!

Koliko da se izdvoji za proračun? Bilo bi dobro da barem pokrijete troškove za prijavljivanje na Yahoo (ljudski kompajlirani direktoriji) za jednu godinu. To bi koštalo 300 $, a u tom slučaju bi se mogli osloniti na to da će Google pokupiti i vašu stranicu surfajući webom, jer to upravo Google i radi (pretražuje web i sam na osnovu određenih parametara formira listu rezultata).
Hm, rekli biste vi... Pa i nije baš neka stvar da se toliko plati Yahoo-u da biste bili dobro rangirani na Googleu. Google pri pretraživanju interneta dodaje na svoju listu stranice besplatno, a na koji će način sortirati rezultate ovisi o tome kako je napravljena analiza linkova na internetu. U tom smislu najbolji adut za vas je da se nalazite u ljudski kompajliranim direktorijima na Yahoo-u.
Također se može dogoditi da Google pronađe vašu stranicu (i možda je dobro rangira) i bez utjecaja linka sa Yahoo-a. Pa, ako vam je novac problem sačekajte dva ili tri mjeseca nakon što lansirate svoju stranicu i pogledajte kako stojite na listi. Ako ste loši na Google-u to bi moglo značiti da će vam potrošeni novac na Yahoo-u svakako pomoći.

2.2 Ako biste htjeli biti na listi što prije...

Često se ljudi koji lansiraju web stranice žele odmah naći na pretraživačkoj listi. U tom slučaju morat ćete uložiti više novca za prikljudžbenu taksu za prijavljivanje na tražilice tipa Crawler i tada možete smanjiti kašnjenje dolaska na listu sa mjesec ili više dana na samo par dana. Jednokratne takse za prijavljivanje na glavne tražilice tipa Crawler prikazane su u sljedećoj tablici.

Proračun za tražilice tipa Crawler
Inktomi $40
AltaVista $40
FAST (via Lycos) $30
Ask Jeeves/Teoma $30
Ukupno $140

2.3 Sa pretplatničkim listama se isto brzo napreduje

Još jedan način o kojem bi mogli razmisliti su programi za pretplatničke liste (Paid Listings). Proračun prikazan u sljedećoj tablici bi trebao biti dovoljan za mjesec dana u većini slučajeva iako je to kod LookSmarta godinu dana.

Proračun za pretplatničke liste
LookSmart $230
Overture (GoTo) $50
Google $25
FindWhat $25
Ukupno $330

Kad sve to zbrojimo dobivamo sljedeći iznos u slučaju da se želimo prikazati u najširem krugu bitnih tražilica u samo nekoliko dana:

Ukupni proračun (minimalno)
Yahoo $300
Crawler tražilice $140
Pretplatničke liste $330
Ukupno $770

To i nije loše ako uzmemo u obzir da bi nam ista količina novca bila dovoljna za par Jumbo plakata u Zagrebu, a u ovom slučaju vidi nas cijeli svijet, pa čak i Zagrepčani.
Napomenuti ćemo još jednom da na listu tražilica možemo doći bez ijedne potrošene kune što ćemo opisati na idućim stranicama, ali ovo bi otprilike bio neki optimalni iznos za najkraći rok u najširem krugu bitnih tražilica.


3. Prijavljivanje na direktorije: Yahoo, LookSmart i Open Directory

Direktoriji su tražilice koje su kompajlirane ljudskim rukama. Zaposlenici na tražilicama kompajliraju sve liste koje se nalaze u direktorijima. Bitno je pronaći se na listama u glavnim direktorijima jer te liste vidi velik broj ljudi i još dodatno će vas tražilice tipa Crawler puno lakše pronaći i staviti na svoju listu besplatno.

3.1 Priprema

Prije prijavljivanja na bilo koji direktorij trebali biste se pripremiti i to na način da imate spreman opis vašeg Site-a u nekih 25 riječi. U tom opisu bi se također trebalo naći nekoliko ključnih riječi pomoću kojih se nadate da će vas ljudi pronaći. Bitno je isto da opis koji ćete pripremiti ne bude napisan stručnim (marketinškim) rječnikom. Npr. ako prodajete tenisice onda biste napisali nešto tipa: "Naručite tenisice, sprinterice, gojzerice i ostalu obuću te isprobajte najnoviju mašinu za trčanje". Sigurno nebiste napisali ovakav oglas: "Najveća svjetska Online trgovina cipelama po najboljim cijenama najboljih proizvođača!!!".

3.2 Prijavljivanje na Yahoo

Yahoo ima dvije opcije za prijavljivanje: "Standard" koja je besplatna i "Yahoo Express" koja uključuje prikljudžbenu taksu.
U tom slučaju zbog čega bi plaćali kad možemo isto imati i besplatno? Opet isti razlog: zbog brzine cijelog procesa dolaska na listu direktorija te zbog toga što nema nikakve garancije da će uopće stranica i biti na listi bez plaćanja (vjerovatno hoće, ali ne mora).
Isto se postavlja i pitanje hoće li pad sa liste u direktoriju Yahoo uzrokovati i pad na pretraživačkoj listi na Googleu? Ne nužno. Google će vas držati u svojoj bazi, a hoćete li biti dobro rangirani to je drugo pitanje.
No ionako će nakon isteka od godinu dana vaš Site imati puno drugih dobrih linkova sa drugih stranica tako da gubljenje položaja na Yahoo-u i neće baš imati nekog utjecaja na rangiranje na drugim tražilicama. Ako ste s lovom u škripcu onda razmislite o prijavljivanju na Yahoo listu par puta ako primjetite da to ima nekog utjecaja na rang vaše stranice na Googleu.
Kako se prijaviti? Ako se prijavljujete u ne-komercijalnu kategoriju koja je besplatna, tada kliknite na link "Suggest a Site" koji se nalazi na dnu stranice sa kategorijama linkova. Tada će se prikazati formular za prijavljivanje koji možete ispuniti i to je to.
Ako pak plaćate da bi se prijavili, tada kategoriju ne trebate niti birati nego samo odete na sljedeći URL: http://add.yahoo.com/fast/add?+Business. Sa te stranice gospoda u Yahoo centru će za vas odabrati kategoriju jer oni to znaju bolje nego vi. Sve što se od vas traži je da ispunite formular za prijavu.
Na kraju ako se odlučite ipak NE prijaviti na Yahoo, još uvijek se možete naći na njihovoj listi koja se nalazi pod utjecajem Googlea.

3.3 Prijavljivanje na LookSmart

LookSmart je još jedan bitan direktorij po tome što snabdijeva sa linkovima popularni servis po imenu MSN Search, a nije za zanemariti i ostale tražilice koje također kupe rezultate sa LookSmart-a. Sve zajedno čini se nije za zanemariti. Kao i kod Yahoo-a LookSmart ima besplatnu registraciju za NE komercijalne stranice i registraciju koja se naplaćuje za one komercijalne.
Način na koji LookSmart naplaćuje svoju uslugu je kroz naplaćivanje klikom na link "Cost per Click".
Da bi se registrirali besplatno potrebno je otići na stranicu http://www.zeal.com na kojoj rade zaposlenici volonteri koji katalogiziraju web. LookSmart posjeduje Zeal i uključuje nekomercijalne liste sa Zeala u svoj direktorij. Isto kao i kod Yahoo-a prijavljivanje na ne-komercijalnu kategoriju na Zealu mora zbilja biti nekomercijalna. Ako pokušate prijaviti nešto komercijalno bit će odbačeno tako ne isplati niti truditi.
Da bi se prijavili potrebno je registrirati se kao član Zeala preko sljedećeg URL-a: http://www.zeal.com/users/become_a_zealot.jhtml. Kad položite njihov ispit pripadnosti možete prijaviti svoju stranicu u nekomercijalnu kategoriju koju ste odabrali koristeći "Manage" opciju blizu vrha stranice sa kategorijama i potom klikom na link "Add a Site Profile" pri vrhu stranice na kojoj su izlistane web stranice.

3.4 Prijavljivanje na Open Directory

Open Directory je vodič za web koji su izgradili volonteri. Pružen je kao opcija na dosta bitnih tražilica uključujući i Google. U skladu s tim bitno je biti viđen na listi Open Directory-a.
Dobre vijesti su da je prijavljivanje besplatno, a loše vijesti su da to znači da nema određenog roka nakon kojeg biste vi znali jeli vaš zahtjev za prijavljivanje stranice prihvaćen ili odbijen.
Da biste se prijavili potrebno je locirati kategoriju u koju spada vaša stranica, zatim kliknite na link "Add URL" koji se nalazi na vrhu stranice sa kategorijama, ispunite formular i to je to; prijavljeni ste.
Ako ste prihvaćeni tada biste za otprilike tri tjedna trebali vidjeti vašu stranicu na listi. Ako to nije slučaj tada se ponovno prijavite.


4. Prijavljivanje na Crawler tražilice: Google, Inktomi, FAST, Teoma, AltaVista

Tražilice tipa Crawler (puzavac) automatski posjećuju web stranice da bi kompajlirale svoju listu. Za razliku od direktoirja u tražilicama možete imati izlistano puno stranica sa istog Site-a, a to opet znači da ovisno o tome kako ste organizirali i dizajnirali vašu stranicu ovisi i vaše rangiranje stranice na tim tražilicama.

4.1 Prijavljivanje na Google

Google je bez pogovora najbitnija tražilica tipa Crawler jer čak one glavne tražilice kao Yahoo ili AOL Search koriste rezultate od Googlea za svoje pretraživanje. Još k tome i velik broj ljudi ide direktno na Google na pretraživanje.
Apsolutno najbolji način da biste bili dobro rangirani na Googleu jest da stvorite linkove prema vašem Web Siteu. Uostalom to je najbolji način da dođete na listu na bilo kojoj tražilici tipa Crawler i to naravno besplatno. Ove tražilice slijede linkove tako da ste na konju ako imate dobre linkove koji upućuju na vašu stranicu. Dobra vijest je da će Crawler tražilica gotovo sigurno pokupiti vašu stranicu ako se ona nalazi na listama u direktorijima poput onih navedenih. To opet znači da ne trebate nikakvo dodatno prijavljivanje na tražilice kako bi vas one pronašle.
Da bi se prijavili na Google potrebno je otići na stranicu http://www.google.com/addurl.html.
Nije zagarantirano da će Google na ovaj način zbilja vašu stranicu i uključiti, ali u svakom slučaju ima smisla na ovaj način uključiti vašu Home Page stranicu i još jednu ili dvije kroz koje imate najbolji pregled vašeg Sitea tj. najbolji pristup do ostalih stranica u vašem Siteu. Više od toga nije potrebno jer će sama tražilica prema linkovima pretražiti i ostale stranice u vašem Site-u i vjerovatno ih uključiti na svoju listu. To se odnosi i na ostale tražilice ovog tipa.
Ako imate skroz novi Web Site tada će trebati oko mjesec dana da bi Google stavio vašu stranicu u svoju bazu podataka. Vezano uz to mogli biste eventualno razmisliti o plaćenom programu o kojem ćemo malo kasnije.

4.2 Prijavljivanje na Inktomi

Inktomi je bitna tražilica jer osigurava "Backup" rezultate za popularni MSN Search. Kao što smo već rekli, građenje linkova je najbolji način da biste se našli na pretraživačkoj listi po tražilicama besplatno. No, za razliku od Google-a Inktomi nema besplatnu uslugu dodavanja linka vaše stranice u svoju bazu podataka. No to i ne znači da se ne možete tamo besplatno naći. Inktomi također pretražuje web tako da ako imate izgrađene linkove na drugim Siteovima koji upućuju na vaš, onda je logično je da će i vaš biti na listi. Ako ipak Inktomi ne pokupi vaš Site na ovaj način onda imate na raspolaganju njihovu uslugu za koju se plaća prikljudžbena pristojba (39$), a u tom slučaju vam Inktomi garantira da će se stranice vašeg Site-a naći na njihovoj listi u roku 2 dana te da će njihovi roboti posjećivati vašu stranicu redovitu tijekom sljedećih godinu dana. Zbog toga je za nove Siteove preporučljiv ovaj način prijavljivanja stranice. Najbolje je da se prijavi Home Page stranica.
Nakon isteka od godinu dana nije više potrebno prijavljivati stranicu jer će je Inktomi kao i ostale tražilice tipa Crawler ostaviti na položaju (uostalom tijekom godinu dana vaša stranica će ostvariti reiting koji se neće lako pokvariti ako stranica nije loša).
Još ćemo napomenuti da ovu uslugu ne naplaćuje sam Inktomi, nego njegovi partneri koji su izlistani na sljedećoj stranici: http://www.inktomi.com/produsts/web_search/submit.html.

4.3 Prijavljivanje na FAST Search (AllTheWeb.com)

Fast Search je također važna tražilica jer osigurava rezultate za popularni Lycos. Također posjeduju i tražilicu AllTheWeb. I ovdje je izgrađivanje linkova na raznim mjestima po webu najbolji način da bi se došlo i na ovu pretraživačku listu. Također se možete i sami prijaviti na stranici: http://www.alltheweb.com/add_url.php. Tu vam nije potrebno prijavljivati više od dvije tri najbitnije stranice vašeg Site-a. Očekujte da će kašnjenje biti oko šest tjedana prije nego se vaša stranica pojavi na listi, pod pretpostavkom da nije odbijena. Ako želite nekakvu garanciju onda ćete platiti 30$, a oni će vam garantirati da će vašu stranicu staviti u roku 2 dana. U tom slučaju će se vaša stranica posjećivati svaki drugi dan tijekom sljedeće godine.
FAST ne naplaćuje svoju uslugu direktno, nego preko svojih partnera. Trenutno je najbolji način prijaviti se preko Lycos programa na sljedećoj stranici: http://search.lycos.com/searchservices/.

4.4 Prijavljivanje na Teomu

Teoma je važna tražilica tipa Crawler jer osigurava većinu rezultata za popularni Site AskJeeves, ustvari AskJeeves posjeduje Teomu. Isto kao i kod Inktomia, Teoma nema besplatnu uslugu dodavanja stranice u svoju bazu podataka, ali može je staviti ako na nju naiđe prilikom pretraživanja weba, a tu je opet bitno imati na webu dobro izgrađene linkove. U slučaju da im želite platiti 30 $ tada će vaša stranica biti postavljena na njihovu pretraživačku listu u roku od 7 dana i vaš će Site tijekom sljedećih godinu dana biti posjećivan svakih 7 dana. Da biste se prijavili na ovaj način potrebno je otići na stranicu: http://ask.ineedhits.com/.

4.5 Prijavljivanje na AltaVistu

Iako joj je pala popularnost u posljednjih par godina, još uvijek je znatan broj ljudi koristi za pretraživanje weba. AltaVista ima besplatnu uslugu prijavljivanja stranice, osim na način da vas sama pronađe pri pretraživanju weba, i preko linka: http://addurl.altavista.com/addurl/new/. Kašnjenje koje možete očekivati do pojavljivanja vaše stranice je oko mjesec dana, uz pretpostavku da je stranica prihvaćena. Ako vam je ovo prejeftina solucija onda im možete i platiti 39 $, a za uzvrat će vaša stranica biti postavljena u roku kojih desetak dana. Da bi se to ostvarilo stranicu je potrebno prijaviti preko linka: http://www.infospider.com/av/app/.


5. Prijavljivanje na Pretplatničke liste: Overture, Google, FindWhat i LookSmart

Svaka bitna tražilica sa velikim prometom prihvaća pretplatničke liste. Ovaj jedinstveni oblik reklamiranja preko tražilica znači da vam je zagarantirano da će se vaša stranica pojaviti pri samom vrhu pretraživačke liste u roku od dan ili dva za one ključne riječi koje su vama od interesa. Liste su dosta bitne onim vlasnicima Siteova koji žele da njihove stranice budu viđene u vrlo kratkom roku na visokim pozicijama. Za neke ljude ovo može biti način dugoročnog reklamiranja.

5.1 Overture (GoTo)

Overture (prije poznata kao GoTo) omogućuje vlasnicima web stranica da budu izlistane samo na određene ključne riječi preko kojih želite da vas ljudi vide. Svaki put kada netko dođe na vaš Site preko pretplatničke liste vi ste voljni platiti određenu količinu novca (poznato kao "pay-per-click Search Engine").
Npr. recimo da se želite pojaviti na vrhu pretplatničke liste za izraz "tenisice". Možete pristati na to da platite 1 kn po svakom kliku na vaš link. Ako nitko ne pristane platiti više od toga tada se vi nalazite na mjestu broj jedan. Ako netko odluči platiti više od tog tada se vi pomičete na drugo mjesto.
Overture je uključen u dosta bitne tražilice. Ako je vaš cilj brzo izgraditi vidljivost na bitnim tražilicama tada je Overture vrlo bitna opcija za vas jer niti na jedan drugi način nećete tako brzo doći do bitnih najviših pozicija na dosta tražilica.
Bilo bi dobro da svatko, tko želi dobru reklamu, otvori account na Overture i malo experimentira koliko mu prijavljivanje na listu može pomoći. Prijavljivanje na account zahtijeva minimalno 50 $ depozita, a najmanje mjesečno smijete potrošiti 20 $, što znači da ako ste pažljivo birali ključne riječi to bi se moglo razvući na dva mjeseca i dobiti dobar promet. Kad je vaš početni depozit potrošen možete otkriti da su se vaše stranice pojavile u direktorijima i na Crawler tražilicama pa prijavljivanje na Overture više nije toliko potrebno. Ipak, dobro bi bilo za razmisliti da odaberete nastavite sa pretplatom, ali da odaberete one ključne riječi preko kojih vaše stranice nisu dostupne preko tražilica, a koje nisu toliko česte pri pretraživanju. Ako izaberete riječi koje se često pojavljuju tada će vaš depozit biti brzo potrošen bez nekog efekta.
Na Overture pretplatničku listu možete se prijaviti preko: http://www.overture.com/d/about/advertisers/.

5.2 Google AdWords

Google prodaje svoje pretplatničke liste koje se pojavljuju iznad obrazovnih pretraživačkih rezultata (Editorial Results), a zovu se "Premium Sponsorships" i "AddWords" koje se pojavljuju sa strane regularnih rezultata. Pošto je potrebno neko vrijeme da se vaša stranica pojavi na Googleu ova marketinška mogućnost je dobra prilika da vaša stranica bude brzo na vrhu rezultata.
Googleova usluga AddWords naplaćuje se po jednom kliku na link (isto kao i kod Overture). Aktivacijska taksa iznosi 5 $. U svakom slučaju 25 $ bi vam trebalo potrajati barem mjesec dana ako ste pažljivo odabrali ključne riječi. Prijaviti se možete preko sljedećeg linka: http://addwords.google.com/select/.

5.3 FindWhat

FindWhat je isto "pay-per-click" tražilica slična kao Overture. Jedino joj fali proširenost koju ima Overture što uopće ne mora biti loše jer možete baš preko manje razglašenih tražilica doći do istog prometa uz manje potrošenog novca.
Glavni razlog razmatranja FindWhat-a je taj što se njegovi rezultati pojavljuju u pretraživačkoj listi tražilice Excite. Stoga ako želite biti brzo viđeni na Exciteu onda vam svakako valja razmisliti o pretplati na listu FindWhat kao najlakšem načinu.
FindWhat zahtjeva početni depozit od 25 $, ali zbog toga nema mjesečnog minimuma koji treba biti potrošen tako da možete ovaj inos protezati kroz nekoliko mjeseci ako pažljivo odaberete ključne riječi. Prijaviti se možete preko sljedećeg linka: http://secure.findwhat.com/signup/signup.asp.

5.4 LookSmart

LookSmart je različit od usluga gore opisanih. On prodaje pretplatničke liste komercijalnim web siteovima, ali ipak ne postoji garancija da će siteovi manjih kompanija biti dobro rangirani za određene ključne riječi. Imajući ovo u vidu zašto bi se uopće i trudili oko LookSmarta? Vjerovatno nećete biti dobro rangirani za bilo koje ključne riječi, ali ćete zato značajnije povećati promet na vašem siteu pogotovo zbog toga što LookSmart osigurava glavninu rezultata za popularni MSN Search.
Program za manje kompanije "LookListings Small Business" vam dozvoljava prijavljivanje jednog URL-a po web siteu. Plaćate jednokratnu pristojbu od 49 $ kojom je vaša stranica registrirana u roku 5 dana. No nažalost nije 100% sigurno da će vaša stranica biti biti prihvaćena. Ako bude prihvaćena onda ima još troškova. Bit će vam naplaćeno po svakom kliku koji dolazi sa LookSmart pretplatničke liste ili liste njihovih partnera po 0.15 $. Dodatno postoji i mjesečni minimum koji iznosi 15 $ ili u prijevodu 100 klikova. Znači da vaš account ili mora proizvesti barem toliko klikova ili će vam oni svejedno zaračunati tih 15 $. To znači da ćete za svoju prvu godinu na LookSmartu potrošiti 230 $ minimalno.
Sa komercijalnim sadržajem na stranici vjerovatno bi se svakom isplatilo isprobati program barem na godinu dana da bi se pridobio veći promet. Može se dogoditi da vam LookSmart bude jeftinija alternativa nego ostale nabrojane pretplatničke liste. Ako li pak to nije slučaj onda možete odustati u svakom trenutku.
Više o prijavi na LookSmart pretplatničku listu možete pronaći na stranici: http://listings.looksmart.com
Za veće kompanije LookSmart vam omogućava registraciju više adresa sa jednog sitea koje su duboko kategorizirane. To vam omogućava dosta više prometa nego da imate samo jedan URL na listi. Cijena se kreće od 0.15 $ do 1 $ po kliku ovisno o temama koje odaberete. Također morate prouzvesti više od 2500 $ mjesečno za LookSmart. Isto tako vam je omogućeno da se uz dodatni trošak popnete na sam vrh liste iako se ti rezultati neće pojaviti u MSN Search-u. Više informacija o LookListing programu možete pronaći na stranici: http://www.looklistings.com.
Na kraju, čak i ako ne odaberete niti jednu uslugu LookSmarta postoje ipak šanse da se nađete na njihovoj listi besplatno , a ta lista koristi rezultate sa Inktomi-a.
Opet postoji i druga šansa za besplatnu reklamu na LookSmartu, ali samo u slučaju da nemate komercijalni sadržaj i to preko Zeala o kojem smo već govorili.


6. Uvod u optimizaciju tražilica

Prijavljivanje web site-a na tražilice je u biti samo dio posla jer time nismo ništa postigli glede rangiranja stranice. Optimizacija tražilica znači osiguravanje da vaše web stranice budu dostupne tražilicama i fokusirane na način koji popravlja izglede da one budu lakše pronađene.
Ne postoje "male tajne tražilica" koje bi garantirale vrhunsko pozicioniranje, ali postoje malene promjene koje možete napraviti pa da one proizvedu velike rezultate. Objasnit ćemo neke načine kako optimizacija tražilica pogotovo može pomoći pri pretraživanju u tražilicama tipa Crawler.


7. Na koji način funkcioniraju tražilice

Izraz "tražilice" se često koristi da bi se opisale i tražilice tipa Crawler i tražlice koje uređuju ljudi kompajliranjem lista po direktorijima. Ova dva tipa tražilica dosta se razlikuju.

7.1 Tražilice tipa Crawler

One tražilice kao npr. Google stvaraju svoje liste automatski na osnovu pretraživanja weba, tada ljudi koji pretražuju na tražilicama pronalaze samo ono što su tražilice pronašle na webu. Ako promijenite svoje web stranice onda ovaj tip tražilice zapravo te promjene pronalazi i ažurira svoju bazu podataka. To znači da načinom na koji ste izgradili vaš web site možete bitno utjecati na rangiranje na pretraživačkoj listi u tražilicama. Naslov dokumenta, opis stranice, zaglavlje, sadržaj dokumenta - sve to igra svoju ulogu pri rangiranju na tražilicama ovog tipa.

7.2 Direktoriji koje uređuju ljudi

Tražilice ovog tipa kao npr. Open Directory ovise o ljudima koji ih uređuju. Da bi se prijavili potreban vam je opis vašeg Sitea s kojim ćete se predstaviti ili urednici sami napišu taj opis ako već vi niste. Pretragom se gledaju rezultati samo za one stranice koje su prijavljene opisom. Mijenjanje izgleda vaše stranice nema utjecaj na to kako je ona rangirana. Jedino što bi moglo biti zajedničko pri rangiranju u direktorijima i na tražilicama tipa Crawler bilo bi to da dobre stranice sa bogatim sadržajem bivaju dobro rangirane u oba slučaja.

7.3 Dijelovi Crawler tražilice

Tri glavna elementa sačinjavaju ovu vrstu tražilice: Spider (pauk zvani još i Crawler - puzavac) koji pretražuje web, index (katalog) koji zapravo predstavlja bazu podataka sačinjenu od svih pronađenih web stranica i Software (programi) koji te rezultate sortira na određeni način da bi ih učinio relevantnijim. Svaka tražilica ovog tipa se sastoji od ovih dijelova, a svaki je dio na drugoj tražilici različito podešen tako da različite tražilice prikazuju različite rezultate.


8. Na koji način tražilice rangiraju web stranice

Pokušajte pronaći preko tražilice bilo što. Gotovo istog trenutka tražilica će pronaći rezultate i čak ih sortirati prošavši kroz milione i milione web stranica. Rangirane su na način da najrelevantnije stranice budu na vrhu ljestvice. Na koji način onda tražilice određuju relevantnost i rangiraju stranice? Pa slijede neki algoritam koji pretstavlja set pravila. Algoritam svake tražilice je strogo čuvana tajna, ali neka opća pravila su ista za sve tražilice.

8.1 Lokacija, lokacija, lokacija i frekvencija

Jedno od glavnih pravila pri sortiranju web stranica je lokacija (položaj) i frekvencija (učestalost) ključnih riječi na stranici.
Sjetite se knjižničarke u knjižnici. Kada joj postavite pitanje o "putovanju" ona će prvo pogledati sadrži li koja knjiga u samom naslovu riječ "putovnaje". Isto je i sa tražilicama, prvo pregledavaju ključne riječi u samom naslovu stranice. Tražilica će također provjeriti postoje li ključne riječi na svakoj stranici blizu vrha stranice npr. u zaglavlju ili u prva dva ili tri odlomka na stranici. One pretpostavljaju da svaka bi svaka relevantna stranica trebala početi spominjati ključne riječi od samog početka stranice.
Učestalost ključnih riječi je drugi glavni faktor pri određivanju relevantnosti stranice. Tražilica pregledava koliko često se ključne riječi pojavljuju na stranici u usporedbi s ostalim riječima na stranici. One stranice sa učestalijim ponavljanjem ključnih riječi smatraju se relevantnijim od ostalih stranica.
Tražilice također mogu vrlo lako prokužiti da li ih imate namjeru varati (Search Engine Spamming), npr. tako da ponavljate ključne riječi 100 puta nebi li bili bolje rangirani. U tom slučaju imate veliku mogućnost da vas tražilice skinu sa svoje liste. Uostalom ljudi koji razvijaju algoritme za otkrivanje prijevara razmišljaju uvijek na način: "kako bih ja pokušao prevariti kad bi se moglo na bilo koji način", a ako još uzmemo u obzir da to radi grupa ljudi koja je obično uvijek pametnija od jednog samog čovjeka, tada je zbilja teško pronaći "rupu u zakonu". Čak slušaju što im govore korisnici tako da i kad bi zakazao njihov algoritam, a vaša loša stranica je dobro rangirana već će vas netko tužiti i bit ćete maknuti (naravno sa liste).
Analizirajući kako su stranice unutar Site-a međusobno povezane (isprepletnene linkovima) tražilica može odrediti o čemu se radi na određenoj stranici i jeli ta stranica bitna te zbog toga zaslužuje da bude dobro rangirana.
Još jedan način koji tražilice koriste za rangiranje stranica je taj da mjere promet na stranicama preko već sortiranih rezultata i ovisno o tome prave novu listu sortiranih razltata. To znači da stranice koje ne privlače posjetitelje, a stoje visoko na rang ljestvici lagano padaju, a lošije rangirane stranice koje privlače posjetitelje se penju na viša mjesta.


9. Naputci za bolje rangiranje na tražilicama

9.1 Odaberite ključne riječi

Što mislite, na koji način će ljudi pronaći vašu stranicu preko tražilica? Riječi koje možete zamisliti da bi oni unijeli za pronalazak vaše stranice vaše su ključe riječi. Ključne riječi bi trebale biti duge dvije ili tri riječi. Obično će prevelik broj web stranica biti relevantan za jednu ključnu riječ. To znači da su vaši izgledi u ovom natjecanju bitno smanjeni. Nemojte trošiti vrijeme da bi se borili sa statistikama i velikim brojevima. Radije odaberite fraze od dvije ili tri riječi i imat ćete puno bolje izglede da vas drugi pronađu.

9.2 Postavite ključne riječi na pravo mjesto

Pobrinite se da stavite ključne riječi na strateški bitna mjesta na vašoj web stranici. Title tag je najbitnije mjesto. Najbitniji razlog za loše rangiranje savršeno relevantnih stranica je taj što se u naslovu dokumenta ne nalaze ključne riječi. Naslove radite tako da su sebi sadrže dvije ili tri kratke fraze pomoću kojih želite da vas ljudi pronađu. Naslovi bi opet s druge strane trebali biti kratki i privlačni. Sjetite se naslova u novinama. Sa per riječi u naslovu vas natjeraju da pročitate cijelu priču. Naslov web stranice se pojavljuje u tražilicama kao link na dotičnu stranicu, a ako je kratak i privlačan bit ćete posjećeni.
Tražilice također vole stranice u kojima se ključne riječi pojavljuju blizu vrha stranice. Da bi to postigli koristite vaše ključne riječi u naslovima unutar stranice i u prvih nekoliko odlomaka na stranici.
Imajte na umu da tablice mogu gurnuti sadržaj vaše stranice niže na dno što povlači za sobom da ključne riječi postaju manje bitne. Sad si zamislite kako izgleda kad imate hrpu JavaScript koda ipred najbitnijeg sadržaja stranice ili pak dva stupca u tablici u kojoj je u prvom stupcu navigacija, a u drugom udarni tekst. Dobro za JavaScript postoji dobar način da se stavi u zasebnu JavaScript .js datoteku, a za tablice radite kompromis između dobrog dizajna i dobrog rangiranja web stranice.

9.3 Stavite na stranicu relevantan sadržaj

Mijenjanje naslova vaših dokumenata vam neće nužno pomoći da se dobro rangirate za određene ključne riječi ako i vaša stranica ne sadrži te iste riječi. Ključne riječi u naslovu moraju biti odraz sadržaja web stranice, osim toga naslov bi se trebao staviti na kraju napisanog teksta jer tek tada imamo kompletan uvid u sadržaj (tako to rade novinari). U konačnici to znači da trebate postaviti čisti HTML tekst na stranicu da biste tražilicama olakšali posao. Neke tražilice prate čak i komentare i ALT tekst u web stranicama, ali u to se ne treba pouzdati. Potrebno je samo izbjegavati stavljati tekst u obliku slika na stranicu jer takve stvari tražilice ne prepoznaju. Isto tako pobrinite se da vaš HTML tekst bude vidljiv. Neki dizajneri pokušavaju prevariti tražilice na način da stave ključne riječi pri vrhu stranice sitnim fontom u istoj boji kao što je i pozadina tako da se ne vide u browseru, a da ih opet tražilice vide, no tražilice takve stranice vrlo lako odbacuju jer su to za njih samo početničke fore o kojima smo već govorili.
Isto tako razmislite o proširenju vaše stranice preko linkova na druge stranice tamo gdje je to pogodno. Npr. site sa "sakupljanjem markica" bi mogao imati linkove na druge stranice sa "albumima markica" ili "skaupljčima markica" na drugim URL-ovima. Na taj način se legitimirate prirodnim putem da vi zbilja jeste netko tko se bavi skupljanjem markica pa čak i u slučaju da ste zaboravili navesti ključne riječi unutar samog teksta na vašoj stranici.

9.4 Pravite HTML linkove

Često dizajneri prave Image Map linkove sa Home Pagea na unutrašnje stranice. To su linkovi koji se nalaze na nekoj fotografiji kao njezini dijelovi (selekcije). Tražilica koja ne prepoznaje ovakvu vrstu linkova neće biti u mogućnosti ući unutar vašeg Sitea da bi ga pretražila. Nažalost baš su one nutarnje stranice one stranice koje imaju javiše opisnog sadržaja za razliku od naslovnice. Riješite ovaj problem dodavajući nekoliko HTML linkova na vašu naslovnicu koji će voditi do glavnih nutarnjih web stranica vašeg Sitea. To će također pomoći i nekim posjetiteljima koji svi neće skužiti Image Map linkove. Ti linkovi se mogu staviti na dno stranice tako da ne oduzimaju bitan prostor, a da opet imaju svoju svrhu (i što se tiče posjetitelja i što se tiče tražilica).
Također bi bilo dobro razmisliti o tome da napravite jednu stranicu koja bi predstavljala pregled sadržaja čitavog Sitea. Tu stranicu možete prijaviti na tražilice, a ona će biti od pomoći tražilicama da mogu jednostavnije pristupiti do svakog dijela vašeg web sitea.
Na kraju osigurajte dobru isprepletenost linkovima unutar vašeg sitea da tražilicama olakšate pristup svim stranicama.

9.5 Gradite linkove

Svaka bitna tražilica pravi analizu linkova (sa drugih siteova na vaš site) kao dio svog algoritma sortiranja stranica. To se radi jer je webmasterima vrlo teško krivotvoriti dobre linkove. Oni mogu pokušati nekim metodama zavarati tražilice pomoću ključnih riječi, ali je zbog toga analiza linkova dobar pokazatelj o čemu se radi na vašoj web stranici.
Izgrađivanjem dobre infrastrukture linkova utječete na to kakva je analiza linkova tražilica te u smislu toga popravljate se na rang ljestvici u tražilicama. Da samo napomenemo da se ovdje ne radi o nikakvoj popularnosti tako da vam nema smisla postavljati linkove na one stranice koje tematski nisu povezane s vašom stranicom. Umjesto toga trebate postaviti linkove samo na one siteove koji su tematski povezani s vašim siteom (dobri linkovi).
Evo jednostavan način kako pronaći siteove na koje bi bilo dobro postaviti link. Jednostavno odite na tražilice i pronađite ključne riječi koje se odnose na vaš site. Odite potom na one stranice koje su se pojavile na vrhu svih rezultata i pitajte vlasnike tih stranica jeli bi htjeli postaviti i vaš link na svoju stranicu. Neće svi htjeti postaviti vaš link, a pogotovo oni siteovi koji su jako konkurentni vašem. U svakom slučaju bit će onih ne-konkurentnih siteova koji će postaviti vaš link na svoju stranicu pogotovo ako i vi ponudite postavljanje njihovog linka na vašu stranicu.
Zbog čega je ovaj sistem dobar? Za vama bitne ključne riječi, oni dobri siteovi će govoriti da je i vaš site dobar pošto su oni dobro rangirani, a i sadrže vaš link. Još k tome možda i uspijete uloviti kojeg posjetitelja preko linka sa tih "dobrih" siteova.

9.6 Prijavite vaše ključne stranice

Većina će tražilica i ostale stranice vašeg sitea prateći linkove sa ključnih stranica koje ste prijavili. Ponekad se može dogoditi da neke stranice i propuste i zbog toga je dobro da prijavite dvije ili tri stranice koje najbolje sadržajno opisuju vaš site.
Nemojte povjeravati proces prijavljivanja raznim automatiziranim programima. Neki od tih programa su odlični, ali ipak one glavne tražilice su isuviše važne da biste se olako igrali sa nekakvim programčićima. Osim toga onih bitnih tražilica nema toliko puno tako da vam se nije problem ručno prijaviti na njih.
Nemojte se gnjaviti prijavljivanjem više od dvije ili tri ključne stranice jer nema smisla i ništa ne ubrzava proces. Bitna je samo jedna, a ostale dvije služe samo kao osiguranje ako tražilica nešto propusti.
Budite strpljivi jer može proći mjesec do dva da se stranice koje niste prijavili pojave na listi u tražilicama , a neke tražilice i neće baš izlistati sve stranice vašeg sitea.
Provjeravajte vaše stranice svakih dva tjedna nakon što se pojavite na listi u tražilicama jer se čudne stvari događaju, stranice nestaju sa liste, linkovi polude... Pažljivo gledajte i ako primjetite nešto čudno opet se prijavite.
Isto tako se prjavite svaki put ponovno kad napravite neke veće promjene na vašoj stranici. Tražilice posjećuju web skoro svaki tjedan pa bi same trebale skužiti promjene, ali ipak neke su se opametile jer su skužile da se neki siteovi mijenjaju jednom ili dva puta godišnje pa se ti siteovi tako rijetko i posjećuju (sa strane tražilica).

9.7 Izvan dosega tražilica

Vrijedi se pozabaviti sa pravljenjem vašeg sitea prijateljskijim za tražilice jer neke male promjene se mogu isplatiti velikim rezultatima. Čak i ako se ne pojavite među prvih 10 sa ključnim riječima koje ste izabrali nije smak svijeta jer se može dogoditi da se pojavite za neke druge ključne riječi koje vam nisu bila na pameti dok ste radili stranicu. Dodavanje samo jedne ključne riječi može vaš site učiniti relevantnijim, a isto tako može biti nemoguće pogoditi koja je to riječ bila.
Zapamtite da su tražilice najprošireniji način na koji ljudi pretražuju web stranice, ali nisu jedini. Ljudi također pronalaze stranice usmenom predajom, tradicionalnim reklamiranjem, reklamiranjem preko News grupa, medija, web direktorija i preko drugih web siteova. U puno slučajeva ovi ostali načini su puno učinkovitiji od tražilica.
Treba znati stati kada je kraj. Mnogi ljudi se ne zadovoljavaju kada postignu vodeća mjesta na tražilicama. Oni žele još i onda stalno mijenjaju izgled svog sitea te prave dodatne stranice umjesto da se pozabave tradicionalnim načinima reklamiranja.
Nemojte biti opsjednuti sa rangiranjem. Čak i ako slijedite sve naputke i još uvijek nema poboljšanja ipak ste dobili nešto. Znat ćete da tražilice nisu za vas način da privlačite ljude. Tada radije usmjerite svoje snage na produktivnija područja nego da gubite dragocijeno vrijeme.


10. Kako koristiti HTML Meta tagove

Na početku ćemo razjasniti da Meta tagovi nisu magično rješenje. Nisu nikad bili garantirani način da bi osigurali visoko rangiranje na tražilicama tipa Crawler. Danas od onoga što Meta tagovi nude najviše znači mogućnost da do nekog stupnja možete kontrolirati opis stranice koji je vidljiv samo u nekim tražilicama. Još jedna dobra stvar koju nude Meta tagovi je sprječavanje da stranica uopće bude indeksirana u tražiliacama.

10.1 Meta Description Tag

Ovaj tag vam omogućuje da utječete na opis vaše stranice koji će se nalaziti u nekim tražilicama koje podržavaju taj tag. Meta description tag izgleda ovako: <meta name="description" content="opis stranice">. Opis stranice bi trebao biti dug oko 200 do 250 znakova iako postoji mogućnost da će samo dio toga biti prikazan u tražilici.
Ako vam je problem napisati opis svake stranice posebno onda si u ovaj tag kopirajte prve dvije ili tri rečenice sa stranice ako one dobro opisuju sam sadržaj dotične stranice.

10.2 Meta Keywords Tag

Ovaj tag vam omogućuje da osigurate dodatni tekst koji će zajedno s ostalim faktorima utjecati na konačne rezultate u tražilicama tipa Crawler, ali nažalost samo u par tražilica koje podržavaju ovaj tag.
Previše ljudi je opsjednuto mišljenjem da je ovaj tag bitan za optimizaciju tražilica. Jako malo tražilica ga podržava. Za one koje ga podržavaju, moglo bi možda, vjerovatno, moguće je, ali uz nikakvu garanciju da će vam stranice biti bolje rangirane. Također se može lako dogoditi da se baš ništa ne dogodi. Čak dapače ponavljajte u ovom tagu neku riječ više puta i bit ćete vjerovatno izbačeni sa liste u tražilicama. Zbog svega ovoga preporučuje se početnicima u optimizaciji tražilica da izbjegavaju ovaj tag. Čak i oni iskusni u optimizaciji će zaključiti da više nema smisla koristiti ovaj tag.
Ako već imate ovaj tag iključen na svojim stranicama ostavite ga, ali nemojte se truditi raditi nove.

10.3 Meta Robots Tag

Ovaj tag je vrijedan spomena jer vam omogućuju da neku stranicu NE indeksirate. Suprotnu varijaciju taga ne trebate jer ako ovaj tag nije naveden u stranici onda će stranica biti indexirana pa ga nema smisla staviti.
Većina bitnih tražilica podržava ovaj tag, ali opet je efikasnije blokirati tražilice sa datotekom "robots.txt" jer ne morate na svaku stranicu dodavati tagove. Znači možete koristiti ili tag ili robots.txt datoteku; oboje vam nije potrebno.


11. Zaključak

U konačnici vi sami odlučujete koliko ćete se i na koji način reklamirati, što naravno ovisi i o mogućnostima koje imate na raspolaganju.
Prikazali smo da se dosta toga može postići bez uloženih financijskih sredstava, ali za to je potrebno znanje i iskustvo te informiranost o trendovima. Kao što smo opisali: meta tag je doživio svoju smrt, a neki novi trendovi sada dolaze na vlast.


12. Literatura

Danny Sullivan - Intro to Search Engine Optimization, October 14,2002, isječak sa stranice http://SearchEngineWatch.com


Marijan Metikoš

 


copyright - Zadnja izmjena: 2003-01-25 6:49 by Zvonko Kostanjčar