home page | seminar
| lab.
vježbe | o
meni | m@rijan.tk
Načini reklamiranja web stranice preko tražilica
Sažetak
U ovom seminaru su obrađeni načini (besplatni i komercijalni)
na koje je moguće reklamirati se na tražilicama. Opisani su procesi
prijavljivanja na tražilice te razlike tipova tražilica. Opisani
su i neki od načina (metoda) kojima si možete olakšati da vaša web
stranica bude bolje rangirana na tražilicama. Također sam pokušao
ukratko prikazati da meta tagovi nisu više što su nekad bili.
1. Uvod u prijavljivanje na tražilice
Prije samog početka napravit ćemo razliku između Prijavljivanja
na tražilice i Optimizacije tražilica.
Prijavljivanje na tražilice se odnosi na činjenicu da se vaša web
stranica nađe na pretraživačkoj listi na tražilicama. Drugi izraz
za ovo bi bio registracija stranice na tražilici. Ako se web stranica
koju smo registrirali na pretraživačku listu na tražilicama tamo
pojavila to ne znači da je dobro rangirana u smislu određenih ključnih
riječi, nego jednostavno da tražilica zna da vaša stranica postoji.
Optimizacija tražilica se odnosi na preinake vezane za stranicu
tako da bude bolje rangirana za određene ključne riječi ili izraze
(pogotovo za tražilice tipa Crawler - što će biti kasnije obješnjeno).
2. Proračun za prijavljivanje na tražilice
Unatoč rastu participacije programa koje nude tražilice, besplatna
registracija web stranica još uvijek je moguća. Međutim, korištenjem
plaćenih programa koje nude tražilice ubrzava se cijeli proces dolaska
na pretraživačku listu web stranica na tražilicama i naravno u skladu
s tim odmah dolazi do povećanja prometa na stranici. Zbog toga je
preporučljivo da svaki vlasnik web stranice, koji želi imati imalo
veći promet na svojoj stranici, ima neki proračun za registraciju
stranice na tražilicama.
2.1 Najmanje za proračun: Yahoo!
Koliko da se izdvoji za proračun? Bilo bi dobro da barem pokrijete
troškove za prijavljivanje na Yahoo (ljudski kompajlirani direktoriji)
za jednu godinu. To bi koštalo 300 $, a u tom slučaju bi se mogli
osloniti na to da će Google pokupiti i vašu stranicu surfajući webom,
jer to upravo Google i radi (pretražuje web i sam na osnovu određenih
parametara formira listu rezultata).
Hm, rekli biste vi... Pa i nije baš neka stvar da se toliko plati
Yahoo-u da biste bili dobro rangirani na Googleu. Google pri pretraživanju
interneta dodaje na svoju listu stranice besplatno, a na koji će
način sortirati rezultate ovisi o tome kako je napravljena analiza
linkova na internetu. U tom smislu najbolji adut za vas je da se
nalazite u ljudski kompajliranim direktorijima na Yahoo-u.
Također se može dogoditi da Google pronađe vašu stranicu (i možda
je dobro rangira) i bez utjecaja linka sa Yahoo-a. Pa, ako vam je
novac problem sačekajte dva ili tri mjeseca nakon što lansirate
svoju stranicu i pogledajte kako stojite na listi. Ako ste loši
na Google-u to bi moglo značiti da će vam potrošeni novac na Yahoo-u
svakako pomoći.
2.2 Ako biste htjeli biti na listi što prije...
Često se ljudi koji lansiraju web stranice žele odmah naći na pretraživačkoj
listi. U tom slučaju morat ćete uložiti više novca za prikljudžbenu
taksu za prijavljivanje na tražilice tipa Crawler i tada možete
smanjiti kašnjenje dolaska na listu sa mjesec ili više dana na samo
par dana. Jednokratne takse za prijavljivanje na glavne tražilice
tipa Crawler prikazane su u sljedećoj tablici.
Proračun za tražilice tipa Crawler |
Inktomi |
$40 |
AltaVista |
$40 |
FAST (via Lycos) |
$30 |
Ask Jeeves/Teoma |
$30 |
Ukupno |
$140 |
2.3 Sa pretplatničkim listama se isto brzo napreduje
Još jedan način o kojem bi mogli razmisliti su programi za pretplatničke
liste (Paid Listings). Proračun prikazan u sljedećoj tablici bi
trebao biti dovoljan za mjesec dana u većini slučajeva iako je to
kod LookSmarta godinu dana.
Proračun za pretplatničke liste |
LookSmart |
$230 |
Overture
(GoTo) |
$50 |
Google |
$25 |
FindWhat |
$25 |
Ukupno |
$330 |
Kad sve to zbrojimo dobivamo sljedeći iznos u slučaju da se želimo
prikazati u najširem krugu bitnih tražilica u samo nekoliko dana:
Ukupni proračun (minimalno) |
Yahoo |
$300 |
Crawler tražilice |
$140 |
Pretplatničke
liste |
$330 |
Ukupno |
$770 |
To i nije loše ako uzmemo u obzir da bi nam ista količina novca
bila dovoljna za par Jumbo plakata u Zagrebu, a u ovom slučaju vidi
nas cijeli svijet, pa čak i Zagrepčani.
Napomenuti ćemo još jednom da na listu tražilica možemo doći bez
ijedne potrošene kune što ćemo opisati na idućim stranicama, ali
ovo bi otprilike bio neki optimalni iznos za najkraći rok u najširem
krugu bitnih tražilica.
3. Prijavljivanje na direktorije: Yahoo, LookSmart i Open Directory
Direktoriji su tražilice koje su kompajlirane ljudskim rukama.
Zaposlenici na tražilicama kompajliraju sve liste koje se nalaze
u direktorijima. Bitno je pronaći se na listama u glavnim direktorijima
jer te liste vidi velik broj ljudi i još dodatno će vas tražilice
tipa Crawler puno lakše pronaći i staviti na svoju listu besplatno.
3.1 Priprema
Prije prijavljivanja na bilo koji direktorij trebali biste se pripremiti
i to na način da imate spreman opis vašeg Site-a u nekih 25 riječi.
U tom opisu bi se također trebalo naći nekoliko ključnih riječi
pomoću kojih se nadate da će vas ljudi pronaći. Bitno je isto da
opis koji ćete pripremiti ne bude napisan stručnim (marketinškim)
rječnikom. Npr. ako prodajete tenisice onda biste napisali nešto
tipa: "Naručite tenisice, sprinterice, gojzerice i ostalu obuću
te isprobajte najnoviju mašinu za trčanje". Sigurno nebiste
napisali ovakav oglas: "Najveća svjetska Online trgovina cipelama
po najboljim cijenama najboljih proizvođača!!!".
3.2 Prijavljivanje na Yahoo
Yahoo ima dvije opcije za prijavljivanje: "Standard"
koja je besplatna i "Yahoo Express" koja uključuje prikljudžbenu
taksu.
U tom slučaju zbog čega bi plaćali kad možemo isto imati i besplatno?
Opet isti razlog: zbog brzine cijelog procesa dolaska na listu direktorija
te zbog toga što nema nikakve garancije da će uopće stranica i biti
na listi bez plaćanja (vjerovatno hoće, ali ne mora).
Isto se postavlja i pitanje hoće li pad sa liste u direktoriju Yahoo
uzrokovati i pad na pretraživačkoj listi na Googleu? Ne nužno. Google
će vas držati u svojoj bazi, a hoćete li biti dobro rangirani to
je drugo pitanje.
No ionako će nakon isteka od godinu dana vaš Site imati puno drugih
dobrih linkova sa drugih stranica tako da gubljenje položaja na
Yahoo-u i neće baš imati nekog utjecaja na rangiranje na drugim
tražilicama. Ako ste s lovom u škripcu onda razmislite o prijavljivanju
na Yahoo listu par puta ako primjetite da to ima nekog utjecaja
na rang vaše stranice na Googleu.
Kako se prijaviti? Ako se prijavljujete u ne-komercijalnu kategoriju
koja je besplatna, tada kliknite na link "Suggest a Site"
koji se nalazi na dnu stranice sa kategorijama linkova. Tada će
se prikazati formular za prijavljivanje koji možete ispuniti i to
je to.
Ako pak plaćate da bi se prijavili, tada kategoriju ne trebate niti
birati nego samo odete na sljedeći URL: http://add.yahoo.com/fast/add?+Business.
Sa te stranice gospoda u Yahoo centru će za vas odabrati kategoriju
jer oni to znaju bolje nego vi. Sve što se od vas traži je da ispunite
formular za prijavu.
Na kraju ako se odlučite ipak NE prijaviti na Yahoo, još uvijek
se možete naći na njihovoj listi koja se nalazi pod utjecajem Googlea.
3.3 Prijavljivanje na LookSmart
LookSmart je još jedan bitan direktorij po tome što snabdijeva
sa linkovima popularni servis po imenu MSN Search, a nije za zanemariti
i ostale tražilice koje također kupe rezultate sa LookSmart-a. Sve
zajedno čini se nije za zanemariti. Kao i kod Yahoo-a LookSmart
ima besplatnu registraciju za NE komercijalne stranice i registraciju
koja se naplaćuje za one komercijalne.
Način na koji LookSmart naplaćuje svoju uslugu je kroz naplaćivanje
klikom na link "Cost per Click".
Da bi se registrirali besplatno potrebno je otići na stranicu http://www.zeal.com
na kojoj rade zaposlenici volonteri koji katalogiziraju web. LookSmart
posjeduje Zeal i uključuje nekomercijalne liste sa Zeala u svoj
direktorij. Isto kao i kod Yahoo-a prijavljivanje na ne-komercijalnu
kategoriju na Zealu mora zbilja biti nekomercijalna. Ako pokušate
prijaviti nešto komercijalno bit će odbačeno tako ne isplati niti
truditi.
Da bi se prijavili potrebno je registrirati se kao član Zeala preko
sljedećeg URL-a: http://www.zeal.com/users/become_a_zealot.jhtml.
Kad položite njihov ispit pripadnosti možete prijaviti svoju stranicu
u nekomercijalnu kategoriju koju ste odabrali koristeći "Manage"
opciju blizu vrha stranice sa kategorijama i potom klikom na link
"Add a Site Profile" pri vrhu stranice na kojoj su izlistane
web stranice.
3.4 Prijavljivanje na Open Directory
Open Directory je vodič za web koji su izgradili volonteri. Pružen
je kao opcija na dosta bitnih tražilica uključujući i Google. U
skladu s tim bitno je biti viđen na listi Open Directory-a.
Dobre vijesti su da je prijavljivanje besplatno, a loše vijesti
su da to znači da nema određenog roka nakon kojeg biste vi znali
jeli vaš zahtjev za prijavljivanje stranice prihvaćen ili odbijen.
Da biste se prijavili potrebno je locirati kategoriju u koju spada
vaša stranica, zatim kliknite na link "Add URL" koji se
nalazi na vrhu stranice sa kategorijama, ispunite formular i to
je to; prijavljeni ste.
Ako ste prihvaćeni tada biste za otprilike tri tjedna trebali vidjeti
vašu stranicu na listi. Ako to nije slučaj tada se ponovno prijavite.
4. Prijavljivanje na Crawler tražilice: Google, Inktomi, FAST, Teoma,
AltaVista
Tražilice tipa Crawler (puzavac) automatski posjećuju web stranice
da bi kompajlirale svoju listu. Za razliku od direktoirja u tražilicama
možete imati izlistano puno stranica sa istog Site-a, a to opet
znači da ovisno o tome kako ste organizirali i dizajnirali vašu
stranicu ovisi i vaše rangiranje stranice na tim tražilicama.
4.1 Prijavljivanje na Google
Google je bez pogovora najbitnija tražilica tipa Crawler jer čak
one glavne tražilice kao Yahoo ili AOL Search koriste rezultate
od Googlea za svoje pretraživanje. Još k tome i velik broj ljudi
ide direktno na Google na pretraživanje.
Apsolutno najbolji način da biste bili dobro rangirani na Googleu
jest da stvorite linkove prema vašem Web Siteu. Uostalom to je najbolji
način da dođete na listu na bilo kojoj tražilici tipa Crawler i
to naravno besplatno. Ove tražilice slijede linkove tako da ste
na konju ako imate dobre linkove koji upućuju na vašu stranicu.
Dobra vijest je da će Crawler tražilica gotovo sigurno pokupiti
vašu stranicu ako se ona nalazi na listama u direktorijima poput
onih navedenih. To opet znači da ne trebate nikakvo dodatno prijavljivanje
na tražilice kako bi vas one pronašle.
Da bi se prijavili na Google potrebno je otići na stranicu http://www.google.com/addurl.html.
Nije zagarantirano da će Google na ovaj način zbilja vašu stranicu
i uključiti, ali u svakom slučaju ima smisla na ovaj način uključiti
vašu Home Page stranicu i još jednu ili dvije kroz koje imate najbolji
pregled vašeg Sitea tj. najbolji pristup do ostalih stranica u vašem
Siteu. Više od toga nije potrebno jer će sama tražilica prema linkovima
pretražiti i ostale stranice u vašem Site-u i vjerovatno ih uključiti
na svoju listu. To se odnosi i na ostale tražilice ovog tipa.
Ako imate skroz novi Web Site tada će trebati oko mjesec dana da
bi Google stavio vašu stranicu u svoju bazu podataka. Vezano uz
to mogli biste eventualno razmisliti o plaćenom programu o kojem
ćemo malo kasnije.
4.2 Prijavljivanje na Inktomi
Inktomi je bitna tražilica jer osigurava "Backup" rezultate
za popularni MSN Search. Kao što smo već rekli, građenje linkova
je najbolji način da biste se našli na pretraživačkoj listi po tražilicama
besplatno. No, za razliku od Google-a Inktomi nema besplatnu uslugu
dodavanja linka vaše stranice u svoju bazu podataka. No to i ne
znači da se ne možete tamo besplatno naći. Inktomi također pretražuje
web tako da ako imate izgrađene linkove na drugim Siteovima koji
upućuju na vaš, onda je logično je da će i vaš biti na listi. Ako
ipak Inktomi ne pokupi vaš Site na ovaj način onda imate na raspolaganju
njihovu uslugu za koju se plaća prikljudžbena pristojba (39$), a
u tom slučaju vam Inktomi garantira da će se stranice vašeg Site-a
naći na njihovoj listi u roku 2 dana te da će njihovi roboti posjećivati
vašu stranicu redovitu tijekom sljedećih godinu dana. Zbog toga
je za nove Siteove preporučljiv ovaj način prijavljivanja stranice.
Najbolje je da se prijavi Home Page stranica.
Nakon isteka od godinu dana nije više potrebno prijavljivati stranicu
jer će je Inktomi kao i ostale tražilice tipa Crawler ostaviti na
položaju (uostalom tijekom godinu dana vaša stranica će ostvariti
reiting koji se neće lako pokvariti ako stranica nije loša).
Još ćemo napomenuti da ovu uslugu ne naplaćuje sam Inktomi, nego
njegovi partneri koji su izlistani na sljedećoj stranici: http://www.inktomi.com/produsts/web_search/submit.html.
4.3 Prijavljivanje na FAST Search (AllTheWeb.com)
Fast Search je također važna tražilica jer osigurava rezultate
za popularni Lycos. Također posjeduju i tražilicu AllTheWeb. I ovdje
je izgrađivanje linkova na raznim mjestima po webu najbolji način
da bi se došlo i na ovu pretraživačku listu. Također se možete i
sami prijaviti na stranici: http://www.alltheweb.com/add_url.php.
Tu vam nije potrebno prijavljivati više od dvije tri najbitnije
stranice vašeg Site-a. Očekujte da će kašnjenje biti oko šest tjedana
prije nego se vaša stranica pojavi na listi, pod pretpostavkom da
nije odbijena. Ako želite nekakvu garanciju onda ćete platiti 30$,
a oni će vam garantirati da će vašu stranicu staviti u roku 2 dana.
U tom slučaju će se vaša stranica posjećivati svaki drugi dan tijekom
sljedeće godine.
FAST ne naplaćuje svoju uslugu direktno, nego preko svojih partnera.
Trenutno je najbolji način prijaviti se preko Lycos programa na
sljedećoj stranici: http://search.lycos.com/searchservices/.
4.4 Prijavljivanje na Teomu
Teoma je važna tražilica tipa Crawler jer osigurava većinu rezultata
za popularni Site AskJeeves, ustvari AskJeeves posjeduje Teomu.
Isto kao i kod Inktomia, Teoma nema besplatnu uslugu dodavanja stranice
u svoju bazu podataka, ali može je staviti ako na nju naiđe prilikom
pretraživanja weba, a tu je opet bitno imati na webu dobro izgrađene
linkove. U slučaju da im želite platiti 30 $ tada će vaša stranica
biti postavljena na njihovu pretraživačku listu u roku od 7 dana
i vaš će Site tijekom sljedećih godinu dana biti posjećivan svakih
7 dana. Da biste se prijavili na ovaj način potrebno je otići na
stranicu: http://ask.ineedhits.com/.
4.5 Prijavljivanje na AltaVistu
Iako joj je pala popularnost u posljednjih par godina, još uvijek
je znatan broj ljudi koristi za pretraživanje weba. AltaVista ima
besplatnu uslugu prijavljivanja stranice, osim na način da vas sama
pronađe pri pretraživanju weba, i preko linka: http://addurl.altavista.com/addurl/new/.
Kašnjenje koje možete očekivati do pojavljivanja vaše stranice je
oko mjesec dana, uz pretpostavku da je stranica prihvaćena. Ako
vam je ovo prejeftina solucija onda im možete i platiti 39 $, a
za uzvrat će vaša stranica biti postavljena u roku kojih desetak
dana. Da bi se to ostvarilo stranicu je potrebno prijaviti preko
linka: http://www.infospider.com/av/app/.
5. Prijavljivanje na Pretplatničke liste: Overture, Google, FindWhat
i LookSmart
Svaka bitna tražilica sa velikim prometom prihvaća pretplatničke
liste. Ovaj jedinstveni oblik reklamiranja preko tražilica znači
da vam je zagarantirano da će se vaša stranica pojaviti pri samom
vrhu pretraživačke liste u roku od dan ili dva za one ključne riječi
koje su vama od interesa. Liste su dosta bitne onim vlasnicima Siteova
koji žele da njihove stranice budu viđene u vrlo kratkom roku na
visokim pozicijama. Za neke ljude ovo može biti način dugoročnog
reklamiranja.
5.1 Overture (GoTo)
Overture (prije poznata kao GoTo) omogućuje vlasnicima web stranica
da budu izlistane samo na određene ključne riječi preko kojih želite
da vas ljudi vide. Svaki put kada netko dođe na vaš Site preko pretplatničke
liste vi ste voljni platiti određenu količinu novca (poznato kao
"pay-per-click Search Engine").
Npr. recimo da se želite pojaviti na vrhu pretplatničke liste za
izraz "tenisice". Možete pristati na to da platite 1 kn
po svakom kliku na vaš link. Ako nitko ne pristane platiti više
od toga tada se vi nalazite na mjestu broj jedan. Ako netko odluči
platiti više od tog tada se vi pomičete na drugo mjesto.
Overture je uključen u dosta bitne tražilice. Ako je vaš cilj brzo
izgraditi vidljivost na bitnim tražilicama tada je Overture vrlo
bitna opcija za vas jer niti na jedan drugi način nećete tako brzo
doći do bitnih najviših pozicija na dosta tražilica.
Bilo bi dobro da svatko, tko želi dobru reklamu, otvori account
na Overture i malo experimentira koliko mu prijavljivanje na listu
može pomoći. Prijavljivanje na account zahtijeva minimalno 50 $
depozita, a najmanje mjesečno smijete potrošiti 20 $, što znači
da ako ste pažljivo birali ključne riječi to bi se moglo razvući
na dva mjeseca i dobiti dobar promet. Kad je vaš početni depozit
potrošen možete otkriti da su se vaše stranice pojavile u direktorijima
i na Crawler tražilicama pa prijavljivanje na Overture više nije
toliko potrebno. Ipak, dobro bi bilo za razmisliti da odaberete
nastavite sa pretplatom, ali da odaberete one ključne riječi preko
kojih vaše stranice nisu dostupne preko tražilica, a koje nisu toliko
česte pri pretraživanju. Ako izaberete riječi koje se često pojavljuju
tada će vaš depozit biti brzo potrošen bez nekog efekta.
Na Overture pretplatničku listu možete se prijaviti preko: http://www.overture.com/d/about/advertisers/.
5.2 Google AdWords
Google prodaje svoje pretplatničke liste koje se pojavljuju iznad
obrazovnih pretraživačkih rezultata (Editorial Results), a zovu
se "Premium Sponsorships" i "AddWords" koje
se pojavljuju sa strane regularnih rezultata. Pošto je potrebno
neko vrijeme da se vaša stranica pojavi na Googleu ova marketinška
mogućnost je dobra prilika da vaša stranica bude brzo na vrhu rezultata.
Googleova usluga AddWords naplaćuje se po jednom kliku na link (isto
kao i kod Overture). Aktivacijska taksa iznosi 5 $. U svakom slučaju
25 $ bi vam trebalo potrajati barem mjesec dana ako ste pažljivo
odabrali ključne riječi. Prijaviti se možete preko sljedećeg linka:
http://addwords.google.com/select/.
5.3 FindWhat
FindWhat je isto "pay-per-click" tražilica slična kao
Overture. Jedino joj fali proširenost koju ima Overture što uopće
ne mora biti loše jer možete baš preko manje razglašenih tražilica
doći do istog prometa uz manje potrošenog novca.
Glavni razlog razmatranja FindWhat-a je taj što se njegovi rezultati
pojavljuju u pretraživačkoj listi tražilice Excite. Stoga ako želite
biti brzo viđeni na Exciteu onda vam svakako valja razmisliti o
pretplati na listu FindWhat kao najlakšem načinu.
FindWhat zahtjeva početni depozit od 25 $, ali zbog toga nema mjesečnog
minimuma koji treba biti potrošen tako da možete ovaj inos protezati
kroz nekoliko mjeseci ako pažljivo odaberete ključne riječi. Prijaviti
se možete preko sljedećeg linka: http://secure.findwhat.com/signup/signup.asp.
5.4 LookSmart
LookSmart je različit od usluga gore opisanih. On prodaje pretplatničke
liste komercijalnim web siteovima, ali ipak ne postoji garancija
da će siteovi manjih kompanija biti dobro rangirani za određene
ključne riječi. Imajući ovo u vidu zašto bi se uopće i trudili oko
LookSmarta? Vjerovatno nećete biti dobro rangirani za bilo koje
ključne riječi, ali ćete zato značajnije povećati promet na vašem
siteu pogotovo zbog toga što LookSmart osigurava glavninu rezultata
za popularni MSN Search.
Program za manje kompanije "LookListings Small Business"
vam dozvoljava prijavljivanje jednog URL-a po web siteu. Plaćate
jednokratnu pristojbu od 49 $ kojom je vaša stranica registrirana
u roku 5 dana. No nažalost nije 100% sigurno da će vaša stranica
biti biti prihvaćena. Ako bude prihvaćena onda ima još troškova.
Bit će vam naplaćeno po svakom kliku koji dolazi sa LookSmart pretplatničke
liste ili liste njihovih partnera po 0.15 $. Dodatno postoji i mjesečni
minimum koji iznosi 15 $ ili u prijevodu 100 klikova. Znači da vaš
account ili mora proizvesti barem toliko klikova ili će vam oni
svejedno zaračunati tih 15 $. To znači da ćete za svoju prvu godinu
na LookSmartu potrošiti 230 $ minimalno.
Sa komercijalnim sadržajem na stranici vjerovatno bi se svakom isplatilo
isprobati program barem na godinu dana da bi se pridobio veći promet.
Može se dogoditi da vam LookSmart bude jeftinija alternativa nego
ostale nabrojane pretplatničke liste. Ako li pak to nije slučaj
onda možete odustati u svakom trenutku.
Više o prijavi na LookSmart pretplatničku listu možete pronaći na
stranici: http://listings.looksmart.com
Za veće kompanije LookSmart vam omogućava registraciju više adresa
sa jednog sitea koje su duboko kategorizirane. To vam omogućava
dosta više prometa nego da imate samo jedan URL na listi. Cijena
se kreće od 0.15 $ do 1 $ po kliku ovisno o temama koje odaberete.
Također morate prouzvesti više od 2500 $ mjesečno za LookSmart.
Isto tako vam je omogućeno da se uz dodatni trošak popnete na sam
vrh liste iako se ti rezultati neće pojaviti u MSN Search-u. Više
informacija o LookListing programu možete pronaći na stranici: http://www.looklistings.com.
Na kraju, čak i ako ne odaberete niti jednu uslugu LookSmarta postoje
ipak šanse da se nađete na njihovoj listi besplatno , a ta lista
koristi rezultate sa Inktomi-a.
Opet postoji i druga šansa za besplatnu reklamu na LookSmartu, ali
samo u slučaju da nemate komercijalni sadržaj i to preko Zeala o
kojem smo već govorili.
6. Uvod u optimizaciju tražilica
Prijavljivanje web site-a na tražilice je u biti samo dio posla
jer time nismo ništa postigli glede rangiranja stranice. Optimizacija
tražilica znači osiguravanje da vaše web stranice budu dostupne
tražilicama i fokusirane na način koji popravlja izglede da one
budu lakše pronađene.
Ne postoje "male tajne tražilica" koje bi garantirale
vrhunsko pozicioniranje, ali postoje malene promjene koje možete
napraviti pa da one proizvedu velike rezultate. Objasnit ćemo neke
načine kako optimizacija tražilica pogotovo može pomoći pri pretraživanju
u tražilicama tipa Crawler.
7. Na koji način funkcioniraju tražilice
Izraz "tražilice" se često koristi da bi se opisale i
tražilice tipa Crawler i tražlice koje uređuju ljudi kompajliranjem
lista po direktorijima. Ova dva tipa tražilica dosta se razlikuju.
7.1 Tražilice tipa Crawler
One tražilice kao npr. Google stvaraju svoje liste automatski na
osnovu pretraživanja weba, tada ljudi koji pretražuju na tražilicama
pronalaze samo ono što su tražilice pronašle na webu. Ako promijenite
svoje web stranice onda ovaj tip tražilice zapravo te promjene pronalazi
i ažurira svoju bazu podataka. To znači da načinom na koji ste izgradili
vaš web site možete bitno utjecati na rangiranje na pretraživačkoj
listi u tražilicama. Naslov dokumenta, opis stranice, zaglavlje,
sadržaj dokumenta - sve to igra svoju ulogu pri rangiranju na tražilicama
ovog tipa.
7.2 Direktoriji koje uređuju ljudi
Tražilice ovog tipa kao npr. Open Directory ovise o ljudima koji
ih uređuju. Da bi se prijavili potreban vam je opis vašeg Sitea
s kojim ćete se predstaviti ili urednici sami napišu taj opis ako
već vi niste. Pretragom se gledaju rezultati samo za one stranice
koje su prijavljene opisom. Mijenjanje izgleda vaše stranice nema
utjecaj na to kako je ona rangirana. Jedino što bi moglo biti zajedničko
pri rangiranju u direktorijima i na tražilicama tipa Crawler bilo
bi to da dobre stranice sa bogatim sadržajem bivaju dobro rangirane
u oba slučaja.
7.3 Dijelovi Crawler tražilice
Tri glavna elementa sačinjavaju ovu vrstu tražilice: Spider
(pauk zvani još i Crawler - puzavac) koji pretražuje web, index
(katalog) koji zapravo predstavlja bazu podataka sačinjenu od svih
pronađenih web stranica i Software (programi) koji te rezultate
sortira na određeni način da bi ih učinio relevantnijim. Svaka tražilica
ovog tipa se sastoji od ovih dijelova, a svaki je dio na drugoj
tražilici različito podešen tako da različite tražilice prikazuju
različite rezultate.
8. Na koji način tražilice rangiraju web stranice
Pokušajte pronaći preko tražilice bilo što. Gotovo istog trenutka
tražilica će pronaći rezultate i čak ih sortirati prošavši kroz
milione i milione web stranica. Rangirane su na način da najrelevantnije
stranice budu na vrhu ljestvice. Na koji način onda tražilice određuju
relevantnost i rangiraju stranice? Pa slijede neki algoritam koji
pretstavlja set pravila. Algoritam svake tražilice je strogo čuvana
tajna, ali neka opća pravila su ista za sve tražilice.
8.1 Lokacija, lokacija, lokacija i frekvencija
Jedno od glavnih pravila pri sortiranju web stranica je lokacija
(položaj) i frekvencija (učestalost) ključnih riječi na stranici.
Sjetite se knjižničarke u knjižnici. Kada joj postavite pitanje
o "putovanju" ona će prvo pogledati sadrži li koja knjiga
u samom naslovu riječ "putovnaje". Isto je i sa tražilicama,
prvo pregledavaju ključne riječi u samom naslovu stranice. Tražilica
će također provjeriti postoje li ključne riječi na svakoj stranici
blizu vrha stranice npr. u zaglavlju ili u prva dva ili tri odlomka
na stranici. One pretpostavljaju da svaka bi svaka relevantna stranica
trebala početi spominjati ključne riječi od samog početka stranice.
Učestalost ključnih riječi je drugi glavni faktor pri određivanju
relevantnosti stranice. Tražilica pregledava koliko često se ključne
riječi pojavljuju na stranici u usporedbi s ostalim riječima na
stranici. One stranice sa učestalijim ponavljanjem ključnih riječi
smatraju se relevantnijim od ostalih stranica.
Tražilice također mogu vrlo lako prokužiti da li ih imate namjeru
varati (Search Engine Spamming), npr. tako da ponavljate ključne
riječi 100 puta nebi li bili bolje rangirani. U tom slučaju imate
veliku mogućnost da vas tražilice skinu sa svoje liste. Uostalom
ljudi koji razvijaju algoritme za otkrivanje prijevara razmišljaju
uvijek na način: "kako bih ja pokušao prevariti kad bi se moglo
na bilo koji način", a ako još uzmemo u obzir da to radi grupa
ljudi koja je obično uvijek pametnija od jednog samog čovjeka, tada
je zbilja teško pronaći "rupu u zakonu". Čak slušaju što
im govore korisnici tako da i kad bi zakazao njihov algoritam, a
vaša loša stranica je dobro rangirana već će vas netko tužiti i
bit ćete maknuti (naravno sa liste).
Analizirajući kako su stranice unutar Site-a međusobno povezane
(isprepletnene linkovima) tražilica može odrediti o čemu se radi
na određenoj stranici i jeli ta stranica bitna te zbog toga zaslužuje
da bude dobro rangirana.
Još jedan način koji tražilice koriste za rangiranje stranica je
taj da mjere promet na stranicama preko već sortiranih rezultata
i ovisno o tome prave novu listu sortiranih razltata. To znači da
stranice koje ne privlače posjetitelje, a stoje visoko na rang ljestvici
lagano padaju, a lošije rangirane stranice koje privlače posjetitelje
se penju na viša mjesta.
9. Naputci za bolje rangiranje na tražilicama
9.1 Odaberite ključne riječi
Što mislite, na koji način će ljudi pronaći vašu stranicu preko
tražilica? Riječi koje možete zamisliti da bi oni unijeli za pronalazak
vaše stranice vaše su ključe riječi. Ključne riječi bi trebale biti
duge dvije ili tri riječi. Obično će prevelik broj web stranica
biti relevantan za jednu ključnu riječ. To znači da su vaši izgledi
u ovom natjecanju bitno smanjeni. Nemojte trošiti vrijeme da bi
se borili sa statistikama i velikim brojevima. Radije odaberite
fraze od dvije ili tri riječi i imat ćete puno bolje izglede da
vas drugi pronađu.
9.2 Postavite ključne riječi na pravo mjesto
Pobrinite se da stavite ključne riječi na strateški bitna mjesta
na vašoj web stranici. Title tag je najbitnije mjesto. Najbitniji
razlog za loše rangiranje savršeno relevantnih stranica je taj što
se u naslovu dokumenta ne nalaze ključne riječi. Naslove radite
tako da su sebi sadrže dvije ili tri kratke fraze pomoću kojih želite
da vas ljudi pronađu. Naslovi bi opet s druge strane trebali biti
kratki i privlačni. Sjetite se naslova u novinama. Sa per riječi
u naslovu vas natjeraju da pročitate cijelu priču. Naslov web stranice
se pojavljuje u tražilicama kao link na dotičnu stranicu, a ako
je kratak i privlačan bit ćete posjećeni.
Tražilice također vole stranice u kojima se ključne riječi pojavljuju
blizu vrha stranice. Da bi to postigli koristite vaše ključne riječi
u naslovima unutar stranice i u prvih nekoliko odlomaka na stranici.
Imajte na umu da tablice mogu gurnuti sadržaj vaše stranice niže
na dno što povlači za sobom da ključne riječi postaju manje bitne.
Sad si zamislite kako izgleda kad imate hrpu JavaScript koda ipred
najbitnijeg sadržaja stranice ili pak dva stupca u tablici u kojoj
je u prvom stupcu navigacija, a u drugom udarni tekst. Dobro za
JavaScript postoji dobar način da se stavi u zasebnu JavaScript
.js datoteku, a za tablice radite kompromis između dobrog dizajna
i dobrog rangiranja web stranice.
9.3 Stavite na stranicu relevantan sadržaj
Mijenjanje naslova vaših dokumenata vam neće nužno pomoći da se
dobro rangirate za određene ključne riječi ako i vaša stranica ne
sadrži te iste riječi. Ključne riječi u naslovu moraju biti odraz
sadržaja web stranice, osim toga naslov bi se trebao staviti na
kraju napisanog teksta jer tek tada imamo kompletan uvid u sadržaj
(tako to rade novinari). U konačnici to znači da trebate postaviti
čisti HTML tekst na stranicu da biste tražilicama olakšali posao.
Neke tražilice prate čak i komentare i ALT tekst u web stranicama,
ali u to se ne treba pouzdati. Potrebno je samo izbjegavati stavljati
tekst u obliku slika na stranicu jer takve stvari tražilice ne prepoznaju.
Isto tako pobrinite se da vaš HTML tekst bude vidljiv. Neki dizajneri
pokušavaju prevariti tražilice na način da stave ključne riječi
pri vrhu stranice sitnim fontom u istoj boji kao što je i pozadina
tako da se ne vide u browseru, a da ih opet tražilice vide, no tražilice
takve stranice vrlo lako odbacuju jer su to za njih samo početničke
fore o kojima smo već govorili.
Isto tako razmislite o proširenju vaše stranice preko linkova na
druge stranice tamo gdje je to pogodno. Npr. site sa "sakupljanjem
markica" bi mogao imati linkove na druge stranice sa "albumima
markica" ili "skaupljčima markica" na drugim URL-ovima.
Na taj način se legitimirate prirodnim putem da vi zbilja jeste
netko tko se bavi skupljanjem markica pa čak i u slučaju da ste
zaboravili navesti ključne riječi unutar samog teksta na vašoj stranici.
9.4 Pravite HTML linkove
Često dizajneri prave Image Map linkove sa Home Pagea na unutrašnje
stranice. To su linkovi koji se nalaze na nekoj fotografiji kao
njezini dijelovi (selekcije). Tražilica koja ne prepoznaje ovakvu
vrstu linkova neće biti u mogućnosti ući unutar vašeg Sitea da bi
ga pretražila. Nažalost baš su one nutarnje stranice one stranice
koje imaju javiše opisnog sadržaja za razliku od naslovnice. Riješite
ovaj problem dodavajući nekoliko HTML linkova na vašu naslovnicu
koji će voditi do glavnih nutarnjih web stranica vašeg Sitea. To
će također pomoći i nekim posjetiteljima koji svi neće skužiti Image
Map linkove. Ti linkovi se mogu staviti na dno stranice tako da
ne oduzimaju bitan prostor, a da opet imaju svoju svrhu (i što se
tiče posjetitelja i što se tiče tražilica).
Također bi bilo dobro razmisliti o tome da napravite jednu stranicu
koja bi predstavljala pregled sadržaja čitavog Sitea. Tu stranicu
možete prijaviti na tražilice, a ona će biti od pomoći tražilicama
da mogu jednostavnije pristupiti do svakog dijela vašeg web sitea.
Na kraju osigurajte dobru isprepletenost linkovima unutar vašeg
sitea da tražilicama olakšate pristup svim stranicama.
9.5 Gradite linkove
Svaka bitna tražilica pravi analizu linkova (sa drugih siteova
na vaš site) kao dio svog algoritma sortiranja stranica. To se radi
jer je webmasterima vrlo teško krivotvoriti dobre linkove. Oni mogu
pokušati nekim metodama zavarati tražilice pomoću ključnih riječi,
ali je zbog toga analiza linkova dobar pokazatelj o čemu se radi
na vašoj web stranici.
Izgrađivanjem dobre infrastrukture linkova utječete na to kakva
je analiza linkova tražilica te u smislu toga popravljate se na
rang ljestvici u tražilicama. Da samo napomenemo da se ovdje ne
radi o nikakvoj popularnosti tako da vam nema smisla postavljati
linkove na one stranice koje tematski nisu povezane s vašom stranicom.
Umjesto toga trebate postaviti linkove samo na one siteove koji
su tematski povezani s vašim siteom (dobri linkovi).
Evo jednostavan način kako pronaći siteove na koje bi bilo dobro
postaviti link. Jednostavno odite na tražilice i pronađite ključne
riječi koje se odnose na vaš site. Odite potom na one stranice koje
su se pojavile na vrhu svih rezultata i pitajte vlasnike tih stranica
jeli bi htjeli postaviti i vaš link na svoju stranicu. Neće svi
htjeti postaviti vaš link, a pogotovo oni siteovi koji su jako konkurentni
vašem. U svakom slučaju bit će onih ne-konkurentnih siteova koji
će postaviti vaš link na svoju stranicu pogotovo ako i vi ponudite
postavljanje njihovog linka na vašu stranicu.
Zbog čega je ovaj sistem dobar? Za vama bitne ključne riječi, oni
dobri siteovi će govoriti da je i vaš site dobar pošto su oni dobro
rangirani, a i sadrže vaš link. Još k tome možda i uspijete uloviti
kojeg posjetitelja preko linka sa tih "dobrih" siteova.
9.6 Prijavite vaše ključne stranice
Većina će tražilica i ostale stranice vašeg sitea prateći linkove
sa ključnih stranica koje ste prijavili. Ponekad se može dogoditi
da neke stranice i propuste i zbog toga je dobro da prijavite dvije
ili tri stranice koje najbolje sadržajno opisuju vaš site.
Nemojte povjeravati proces prijavljivanja raznim automatiziranim
programima. Neki od tih programa su odlični, ali ipak one glavne
tražilice su isuviše važne da biste se olako igrali sa nekakvim
programčićima. Osim toga onih bitnih tražilica nema toliko puno
tako da vam se nije problem ručno prijaviti na njih.
Nemojte se gnjaviti prijavljivanjem više od dvije ili tri ključne
stranice jer nema smisla i ništa ne ubrzava proces. Bitna je samo
jedna, a ostale dvije služe samo kao osiguranje ako tražilica nešto
propusti.
Budite strpljivi jer može proći mjesec do dva da se stranice koje
niste prijavili pojave na listi u tražilicama , a neke tražilice
i neće baš izlistati sve stranice vašeg sitea.
Provjeravajte vaše stranice svakih dva tjedna nakon što se pojavite
na listi u tražilicama jer se čudne stvari događaju, stranice nestaju
sa liste, linkovi polude... Pažljivo gledajte i ako primjetite nešto
čudno opet se prijavite.
Isto tako se prjavite svaki put ponovno kad napravite neke veće
promjene na vašoj stranici. Tražilice posjećuju web skoro svaki
tjedan pa bi same trebale skužiti promjene, ali ipak neke su se
opametile jer su skužile da se neki siteovi mijenjaju jednom ili
dva puta godišnje pa se ti siteovi tako rijetko i posjećuju (sa
strane tražilica).
9.7 Izvan dosega tražilica
Vrijedi se pozabaviti sa pravljenjem vašeg sitea prijateljskijim
za tražilice jer neke male promjene se mogu isplatiti velikim rezultatima.
Čak i ako se ne pojavite među prvih 10 sa ključnim riječima koje
ste izabrali nije smak svijeta jer se može dogoditi da se pojavite
za neke druge ključne riječi koje vam nisu bila na pameti dok ste
radili stranicu. Dodavanje samo jedne ključne riječi može vaš site
učiniti relevantnijim, a isto tako može biti nemoguće pogoditi koja
je to riječ bila.
Zapamtite da su tražilice najprošireniji način na koji ljudi pretražuju
web stranice, ali nisu jedini. Ljudi također pronalaze stranice
usmenom predajom, tradicionalnim reklamiranjem, reklamiranjem preko
News grupa, medija, web direktorija i preko drugih web siteova.
U puno slučajeva ovi ostali načini su puno učinkovitiji od tražilica.
Treba znati stati kada je kraj. Mnogi ljudi se ne zadovoljavaju
kada postignu vodeća mjesta na tražilicama. Oni žele još i onda
stalno mijenjaju izgled svog sitea te prave dodatne stranice umjesto
da se pozabave tradicionalnim načinima reklamiranja.
Nemojte biti opsjednuti sa rangiranjem. Čak i ako slijedite sve
naputke i još uvijek nema poboljšanja ipak ste dobili nešto. Znat
ćete da tražilice nisu za vas način da privlačite ljude. Tada radije
usmjerite svoje snage na produktivnija područja nego da gubite dragocijeno
vrijeme.
10. Kako koristiti HTML Meta tagove
Na početku ćemo razjasniti da Meta tagovi nisu magično rješenje.
Nisu nikad bili garantirani način da bi osigurali visoko rangiranje
na tražilicama tipa Crawler. Danas od onoga što Meta tagovi nude
najviše znači mogućnost da do nekog stupnja možete kontrolirati
opis stranice koji je vidljiv samo u nekim tražilicama. Još jedna
dobra stvar koju nude Meta tagovi je sprječavanje da stranica uopće
bude indeksirana u tražiliacama.
10.1 Meta Description Tag
Ovaj tag vam omogućuje da utječete na opis vaše stranice koji će
se nalaziti u nekim tražilicama koje podržavaju taj tag. Meta description
tag izgleda ovako: <meta name="description" content="opis
stranice">. Opis stranice bi trebao biti dug oko 200 do
250 znakova iako postoji mogućnost da će samo dio toga biti prikazan
u tražilici.
Ako vam je problem napisati opis svake stranice posebno onda si
u ovaj tag kopirajte prve dvije ili tri rečenice sa stranice ako
one dobro opisuju sam sadržaj dotične stranice.
10.2 Meta Keywords Tag
Ovaj tag vam omogućuje da osigurate dodatni tekst koji će zajedno
s ostalim faktorima utjecati na konačne rezultate u tražilicama
tipa Crawler, ali nažalost samo u par tražilica koje podržavaju
ovaj tag.
Previše ljudi je opsjednuto mišljenjem da je ovaj tag bitan za optimizaciju
tražilica. Jako malo tražilica ga podržava. Za one koje ga podržavaju,
moglo bi možda, vjerovatno, moguće je, ali uz nikakvu garanciju
da će vam stranice biti bolje rangirane. Također se može lako dogoditi
da se baš ništa ne dogodi. Čak dapače ponavljajte u ovom tagu neku
riječ više puta i bit ćete vjerovatno izbačeni sa liste u tražilicama.
Zbog svega ovoga preporučuje se početnicima u optimizaciji tražilica
da izbjegavaju ovaj tag. Čak i oni iskusni u optimizaciji će zaključiti
da više nema smisla koristiti ovaj tag.
Ako već imate ovaj tag iključen na svojim stranicama ostavite ga,
ali nemojte se truditi raditi nove.
10.3 Meta Robots Tag
Ovaj tag je vrijedan spomena jer vam omogućuju da neku stranicu
NE indeksirate. Suprotnu varijaciju taga ne trebate jer ako ovaj
tag nije naveden u stranici onda će stranica biti indexirana pa
ga nema smisla staviti.
Većina bitnih tražilica podržava ovaj tag, ali opet je efikasnije
blokirati tražilice sa datotekom "robots.txt" jer ne morate
na svaku stranicu dodavati tagove. Znači možete koristiti ili tag
ili robots.txt datoteku; oboje vam nije potrebno.
11. Zaključak
U konačnici vi sami odlučujete koliko ćete se i na koji način reklamirati,
što naravno ovisi i o mogućnostima koje imate na raspolaganju.
Prikazali smo da se dosta toga može postići bez uloženih financijskih
sredstava, ali za to je potrebno znanje i iskustvo te informiranost
o trendovima. Kao što smo opisali: meta tag je doživio svoju smrt,
a neki novi trendovi sada dolaze na vlast.
12. Literatura
Danny Sullivan - Intro to Search Engine Optimization, October
14,2002, isječak sa stranice http://SearchEngineWatch.com
Marijan Metikoš
|