Tehnička rješenja za upotrebu
 Virtualne stvarnosti


by: Srđan Opačić
seminar iz PVPRM-a, 2003/2004. god.

 

Sa razvojem kompjuterske tehnologije i osobito grafičkih mogućnosti osobnih računala, prikaz na monitoru je postao toliko kvalitetan da je svaki daljnji pomak postao zanimljiv samo za zahtijevne primjene u projektiranju i igranje. Postavlja se pitanje kako ćemo iskoristiti sve veće mogućnosti grafičkih kartica i ogromnu procesorsku snagu za daljnje olakšavanje svakodnevnog rada na računalu te koje će nove primjene računala postati moguće zbog razvoja jakih grafičkih kartica. Već dulje vrijeme se kao obećavajuće sučelje proučava Virtualna stvarnost (poznata kao Virtual Reality - VR), zbog čovjekove prirodne sklonosti 3D sustavima i slikama, te kao mogućnost potpuno instinktivnog upravljanja uređajima na daljinu, bez potrebe za obukom i prilagođavanja neprirodnim sučeljima. Razvoj je dosta dugo zapinjao zbog nedovoljno razvijene tehnologije, a oprema je bila užasno skupa i potpuno nepristupačna običnom korisniku. Ali s razvojem tehnologije i padom cijena grafičkih kartica VR oprema je postala dostupna svakome sa dubljim džepom, a očekuje se da će uskoro VR sučelje postati dio svakog PC-a.

U ovom seminaru nalazi se kratak pregled opreme potrebne za rad u VR-u, podijeljene po kategorijama, uz svaku kategoriju nalazi se kratak pregled mogućnosti te vrste uređaja, popis modela sa slikama i njihove osobine (uključujući cijenu).



3D audio-video prikaz (HMD)
senzori položaja i kretanja
rukavice za VR
miševi i joystick-ovi


Budućnost VR-a je nejasna, postoji još par dosta bitnih problema koji se moraju riješiti prije nego što Virtualna stvarnost postane dio svakog osobnog računala. Osnovni problem je kretanje i davanje komandi, razni pokusi sa žiroskopima i ležajevima su dobri za specijalizirane primjene, ali nepraktični za masovnu upotrebu. Poseban problem je davanje komandi, broj gesti koje korisnik može napraviti je dosta ograničen, a pošto geste moraju služiti i za kretanje taj problem postaje neriješiv. Dosta se očekuje od izravnog sučelja čovjek-računalo, ali ta tehnologija je još u povojima. Usprkos svemu, možemo očekivati da će daljnja želja za minijaturizacijom računala odvesti PC u Virtualnu stvarnost, gdje će se računalo svesti na jedan HMD i komad opreme koji će s napretkom tehnologije postajati sve manji i manji.



Popis literature:

powerpoint prezentacija napravljena za ovaj seminar - ppt
white paper napisan za ovaj seminar - doc

Virtual Reality -  site sa VR opremom
Homemade Glove - jako zgodan site sa uputama za izradu rukavice kod kuće

natrag