Fakultet Elektrotehnike i Računarstva
VIRTUALNA REALNOST
Ime i Prezime: Damir Dolar
Mat.Br. 0036372454
Smjer: Industrijska Elektronika
OSJETILA
Imamo dvije vrste osjetila. Vanjska osjetila, detektiraju pojave izvan organizma te unutarnja osjetila koja detektiraju promjene unutar organizma(glad, umor, bol, žeđ). Vanjska osjetila se još mogu podijeliti na daljinska osjetila(vid, sluh, toplina) i kontaktna osjetila(miris, opip, okus).
PERCEPCIJA
Percepcija je proces u kojem prikupljamo i interpretiramo informaciju o svijetu oko nas. U procesu percepcije sudjeluju osjetila i mozak. Osjetila prenose informaciju o okolini dok mozak interpretira primljene informacije. Osim osjeta, na percepciju utječe i iskustvo, znanje, emocije i motivacija.
KAKO PREVARITI SUSTAV PERCEPCIJE?
Ideja: zamijeniti realne
podražaje koje primaju čovjekova osjetila s umjetno generiranim podražajima. Na
taj način možemo realnu okolinu zamjeniti s prividnom okolinom. Posljedica: u
sustavu za percepciju stvorit će se dojam o prisutnosti osobe u prividnoj, nepostojećoj
okolini
VIRTUALNA REALNOST
Dojam prisutnosti u prividnoj okolini koja ne postoji u stvarnosti zove se virtualna realnost ili virtualna stvarnost. Trenutni, praktični dosezi ove ideje ograničeni su (ne)mogućnošću da realne osjete vjerno nadomjestimo s umjetnim osjetima. Naročito teško je prenijeti kontaktne osjete(opip, miris, okus).
Provode se intenzivna istraživanja na interakciji čovjek-računalo, nastaju novi načini komunikacije čovjek-računalo. Primjene: virtualna realnost, muzika, …
POBOLJŠANA REALNOST
U nekim primjenama nije potrebno
potpuno zamijeniti realnost s virtualnim svijetom, nekad je potrebno samo
nadopuniti ili poboljšati realnost s nekim virtualnim dijelovima. Primjer: računala
koja se nose (engl. wearable computers).
TELEPRISUTNOST
Teleprisutnost je osjećaj
prisutnosti na lokaciji udaljenoj od lokacije fizičke prisutnosti. Sustav za
teleprisutnost ima za cilj postići iluziju prisutnosti osobe na nekoj udaljenoj
lokaciji.
TEMELJI VIRTUALNE REALNOSTI
Temelji za virtualnu realnost,
poboljšanu realnost i teleprisutnost su:
1. napredna
(brza) računala
2. napredne
(brze) komunikacijske mreže
3. uređaji za
interakciju između čovjeka i računala(human-computer interfaces)
REALIZACIJA VIRTUALNE REALNOSTI(za opis prethodnih
slikica)
Umjetni podražaji (slika, zvuk,
opip) potrebni za stvaranje virtualne realnosti generiraju se pomoću računala.
Ulaz u računalo su parametri trenutne pozicije čovjeka i očitanja raznih
korisničkih uređaja. Na temelju ulaza, računalo generira potrebne podražaje
koji se šalju na uređaje koji stvaraju dojam prisutnosti u virtualnom svijetu.
Brze komunikacijske mreže omogućuju razmjenu informacija između udaljenih
lokacija.
RAČUNALA
Koriste se računala opće namjene sa slijedećim zahtjevima:
- velika procesna moć za dovoljno
brzo praćenje ulaznih parametara i generiranje grafičkog prikaza virtualnih
svijetova velikih složenosti
- jaki
grafički sustav da bi se ubrzalo generiranje potrebnih slika svijeta za stereo prikaze
- popularne platforme su: SGI,
SUN, …, PC
- konstantni napredak tehnologije
pogoduje razvoju složenijih VR sustava
ULAZNI I IZLAZNI UREĐAJI
Ulazni uređaji:
- 3-D miševi, digitizeri,
mehaničke ruke, rukavice, odijela
- uređaji za mjerenje pozicije
(glava, oko)
Izlazni uređaji:
- uređaji za 3-D prikaz (stereo
naočale, head-mounted display-i, projektori)
- uređaji za generiranje 3-D
zvuka
- uređaji za generiranje osjeta
opipa i sile
- uređaji za generiranje mirisa
DISTRIBUIRANI VR SUSTAVI
Distribuirani VR sustav sastoji
se od više umreženih računala i jednog virtualnog svijeta. Svako računalo prati
akcije korisnika i stvara privid njegove prisutnosti u zajedničkom virtualnom
svijetu. Svi korisnici su prisutni u istom virtualnom svijetu iako su možda
fizički udaljeni. Na taj način moguće je raditi složene simulacije s više
učesnika i njihovom interakcijom (vojne simulacije).
VR PRIMJENE
VR omogućuje čovjeku obavljanje
aktivnosti u virtualnom svijetu umjesto u pravom svijetu
VR je moguće koristiti za:
- učenje
- ispitivanje i kontrolu radnih
sposobnosti
- treniranje
- simulacije
- vizualizacije
- dizajn
PODRUČJA VR PRIMJENE
- medicina
- vizualizacije u kemiji,
genetici, arhitekturi
- projektiranje složenih sustava
(strujanja)
- strojarstvo
- tehnika (održavanje i
servisiranje složenih sustava)
- vojne primjene (simulatori)
- umjetnost (likovna, muzička)
- igre i zabava
ZAKLJUČAK
- virtualna realnost je područje
aktivnog istraživanja u svijetu
- primjene u mnogim područjima
ljudske djelatnosti
- komercijalno su dobavljive
potrebne komponente za izgradnju VR sustava
- VR tehnologija postaje sve
pristupačnija cijenom
- moguće je
razvijati VR aplikacije na Windows NT platformi
- cijene potrebnih komponenti počinju
ispod $1000
- napredak tehnologije usavršava
VR komponente, smanjuje im cijenu i omogućuje nove primjene
- u svijetu postoji intenzivna
znanstvena aktivnost u VR području
- VR tehnologija polako ulazi u
zreliju fazu:
- postoji veliki broj primjena u
raznim područjima
- VR oprema je komercijalno
dobavljiva