Fakultet Elektrotehnike i Računarstva

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VIRTUALNA REALNOST

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ime i Prezime:  Damir Dolar

Mat.Br.            0036372454

Smjer:             Industrijska Elektronika

 

 

 

 

 

 

OSJETILA

 

Imamo dvije vrste osjetila. Vanjska osjetila, detektiraju pojave izvan organizma te unutarnja osjetila koja detektiraju promjene unutar organizma(glad, umor, bol, žeđ). Vanjska osjetila se još mogu podijeliti na daljinska osjetila(vid, sluh, toplina) i kontaktna osjetila(miris, opip, okus).

 

PERCEPCIJA

 

Percepcija je proces u kojem prikupljamo i interpretiramo informaciju o svijetu oko nas. U procesu percepcije sudjeluju osjetila i mozak. Osjetila prenose informaciju o okolini dok mozak interpretira primljene informacije. Osim osjeta, na percepciju utječe i iskustvo, znanje, emocije i motivacija.

 

KAKO PREVARITI SUSTAV PERCEPCIJE?

 

Ideja: zamijeniti realne podražaje koje primaju čovjekova osjetila s umjetno generiranim podražajima. Na taj način možemo realnu okolinu zamjeniti s prividnom okolinom. Posljedica: u sustavu za percepciju stvorit će se dojam o prisutnosti osobe u prividnoj, nepostojećoj okolini

 

VIRTUALNA REALNOST

 

Dojam prisutnosti u prividnoj okolini koja ne postoji u stvarnosti zove se virtualna realnost ili virtualna stvarnost. Trenutni, praktični dosezi ove ideje ograničeni  su (ne)mogućnošću da realne osjete vjerno nadomjestimo s umjetnim osjetima. Naročito teško je prenijeti kontaktne osjete(opip, miris, okus).

Provode se intenzivna istraživanja na interakciji čovjek-računalo, nastaju novi načini komunikacije čovjek-računalo. Primjene: virtualna realnost, muzika, …

 

POBOLJŠANA REALNOST

 

U nekim primjenama nije potrebno potpuno zamijeniti realnost s virtualnim svijetom, nekad je potrebno samo nadopuniti ili poboljšati realnost s nekim virtualnim dijelovima. Primjer: računala koja se nose (engl. wearable computers).

 

TELEPRISUTNOST

 

Teleprisutnost je osjećaj prisutnosti na lokaciji udaljenoj od lokacije fizičke prisutnosti. Sustav za teleprisutnost ima za cilj postići iluziju prisutnosti osobe na nekoj udaljenoj lokaciji.

 

TEMELJI VIRTUALNE REALNOSTI

 

Temelji za virtualnu realnost, poboljšanu realnost i teleprisutnost su:

1. napredna (brza) računala

2. napredne (brze) komunikacijske mreže

3. uređaji za interakciju između čovjeka i računala(human-computer interfaces)

REALIZACIJA VIRTUALNE REALNOSTI(za opis prethodnih slikica)

 

Umjetni podražaji (slika, zvuk, opip) potrebni za stvaranje virtualne realnosti generiraju se pomoću računala. Ulaz u računalo su parametri trenutne pozicije čovjeka i očitanja raznih korisničkih uređaja. Na temelju ulaza, računalo generira potrebne podražaje koji se šalju na uređaje koji stvaraju dojam prisutnosti u virtualnom svijetu. Brze komunikacijske mreže omogućuju razmjenu informacija između udaljenih lokacija.

 

RAČUNALA

 

Koriste se računala opće namjene sa slijedećim zahtjevima:

- velika procesna moć za dovoljno brzo praćenje ulaznih parametara i generiranje grafičkog prikaza virtualnih svijetova velikih složenosti

- jaki grafički sustav da bi se ubrzalo generiranje potrebnih slika svijeta za stereo  prikaze

- popularne platforme su: SGI, SUN, …, PC

- konstantni napredak tehnologije pogoduje razvoju složenijih VR sustava

 

ULAZNI I IZLAZNI UREĐAJI

 

Ulazni uređaji:

- 3-D miševi, digitizeri, mehaničke ruke, rukavice, odijela

- uređaji za mjerenje pozicije (glava, oko)

Izlazni uređaji:

- uređaji za 3-D prikaz (stereo naočale, head-mounted display-i, projektori)

- uređaji za generiranje 3-D zvuka

- uređaji za generiranje osjeta opipa i sile

- uređaji za generiranje mirisa

 

DISTRIBUIRANI VR SUSTAVI

 

Distribuirani VR sustav sastoji se od više umreženih računala i jednog virtualnog svijeta. Svako računalo prati akcije korisnika i stvara privid njegove prisutnosti u zajedničkom virtualnom svijetu. Svi korisnici su prisutni u istom virtualnom svijetu iako su možda fizički udaljeni. Na taj način moguće je raditi složene simulacije s više učesnika i njihovom interakcijom (vojne simulacije).

 

VR PRIMJENE

 

VR omogućuje čovjeku obavljanje aktivnosti u virtualnom svijetu umjesto u pravom svijetu

VR je moguće koristiti za:

- učenje

- ispitivanje i kontrolu radnih sposobnosti

- treniranje

- simulacije

- vizualizacije

- dizajn

 

PODRUČJA VR PRIMJENE

- medicina

- vizualizacije u kemiji, genetici, arhitekturi

- projektiranje složenih sustava (strujanja)

- strojarstvo

- tehnika (održavanje i servisiranje složenih sustava)

- vojne primjene (simulatori)

- umjetnost (likovna, muzička)

- igre i zabava

 

 

 

ZAKLJUČAK

- virtualna realnost je područje aktivnog istraživanja u svijetu

- primjene u mnogim područjima ljudske djelatnosti

- komercijalno su dobavljive potrebne komponente za izgradnju VR sustava

- VR tehnologija postaje sve pristupačnija cijenom

      - moguće je razvijati VR aplikacije na Windows NT platformi

- cijene potrebnih komponenti počinju ispod $1000

- napredak tehnologije usavršava VR komponente, smanjuje im cijenu i omogućuje nove primjene

- u svijetu postoji intenzivna znanstvena aktivnost u VR području

- VR tehnologija polako ulazi u zreliju fazu:

- postoji veliki broj primjena u raznim područjima

- VR oprema je komercijalno dobavljiva