| hshpssssf | 
     
         
           Digitalna 
              obrada zvuka i Cool Edit Pro 2.0 
              
              | 
         
         
          |   Osnove digitalne obrade 
              zvuka  | 
         
         
            
                
              Kad govorimo o zvuku potrebno je reci da zapravo govorimo o zvučnim 
                valovima. Ljudsko uho ih registrira kao promjenu pritiska na bubnjiću 
                u nekom vremenu. Na slici jedan prikazan je sinusni signal konstantne 
                amplitude. Najvažnije svojstvo takvog vala u našim primjerima 
                je da je on kontinuiran i neprekinut u svakom trenutku bez obzir 
                koliko ga zumirali po bilo kojoj osi. On je dakle neprekinut i 
                u nekom trenutku može imati samo jedan iznos amplitude. Najveća 
                frekvencija signala koju može čuti čovjek je oko 20 kHz, dok je 
                za prosječne ljude ta granica na oko 17kHz. Ljudskom uhu nije 
                lako detektirati fazu zvuka. Na primjer ako crkveno zvono otkuca 
                u 12.00 h mi ne bismo mogli nakon jedne sekunde reći dali je upravo 
                faza zvuka 0 ili 90 stupnjeva, ili neka druga. Zvukovi koje slušamo 
                svakodnevno nisu gotovo nikad čisti sinusni signali, nego beskonačna 
                suma sinusoida, svaka sa svojom varirajučom amplitudom i fazom. 
                Suma svih njih dati će u svakom trenutku samo jednu vrijednost 
                tj. iznos tlaka na našem bubnjiću. Zbog toga će se val zvuka prikazati 
                u Cool Edit -u kao kontinuirani iznos amplitude u nekom vremenu. 
                Također mi možemo odabrati i spektralni prikaz istog. U spektralnom 
                prikazu vidjet ćemo gotovo sve frekvencije izvornog signala, respektivno 
                prema njihovim amplitudama. Kako je u računalu nemoguće raditi 
                sa beskonačnim iznosima brojeva, koji bi bili potrebni ako bismo 
                željeli kontinuirani val prikazati unutar računala, potrebno je 
                uzrokovati ulazni signal. Pri tome siječemo ulazni signal na konstantne 
                vremenske intervale i prikazujemo sve vrijednosti amplitude u 
                tom intervalu jednom konstantnom vrijednošću (slika 1).  
              | 
         
         
            
                
              Slika 1. 
              | 
         
         
          |   Tako dolazimo do broja uzoraka 
              u sekundi ili sample rate -a nekog signala. Kao što se vidi sa slike 
              uzorkovani signal sadrži puno manje informacija o obliku signala 
              nego kontinuirani signal. Najveća frekvencija koju možemo prikazati 
              na takav način je zapravo polovica frekvencije uzorkovanja. To znači 
              da nam sample rate od 20 kHz omogućuje prikaz frekvencije od maksimalno 
              10 kHz. Ta se frekvencija zove i Nyquist -ova frekvencija. Kako 
              ljudsko uho prima najviše 20 kHz, bit će i frekvencija uzorkovanja 
              najmanje 40 kHz, odnosno 44kHz za CD kvalitetu zvuka. Naravno, nakon 
              uzorkovanja potrebno je diskretizirati i amplitudu na odrađeni broj 
              intervala odnosno razina. Tako će nam 8 bitna kartica omogućiti 
              256 razina amplitude (približno AM kvaliteta) a 16 bina 65 536 razina 
              analognog signala (usporedivo sa CD kvalitetom). Taj postupak zovemo 
              kvantizacijom . Tako će nam sample rate odrediti maksimalnu moguću 
              frekvenciju ulaznog signala, a broj razina maksimalan dinamički 
              opseg ulazne amplitude. Neki formati zapisa neće imati jednoliko 
              raspoređene razine signala. Tako će imati će veći broj razina za 
              male amplitude, a manji za veće. To rezultira time da je dinamičko 
              područje takvih kvantizatora ekvivalentno onome sa 4096 razina amplitude, 
              ali sa manjom distorzijom, poput one na FM radio difuziji.   | 
         
         
          |   Reprodukcija signala  | 
         
         
            
              Dakle kao što smo uzorkovanjem i kvantizacijom pretvorili analogni 
                signal kontinuirane amplitude u digitalni (A/D pretvorba) potrebno 
                je kod reprodukcije obaviti obratnu transformaciju - D/A pretvorbu. 
                Kako D/A pretvornici rade gotovo bez grešaka, možemo reći da su 
                jedini gubici kod takve obradbe signala oni sadržani u frekvencijama 
                većim od polovice frekvencije uzorkovanja i gubici kod kvantizacije, 
                koji su ovisni o broju upotrijebljenih razina. Ako zanemarimo 
                gubitke u pretpojačalima i pojačalima (koji se mogu svesti na 
                zanemariv iznos) možemo reći da ako signal pretvorimo u digitalni, 
                obradimo ga u programu poput Cool Edit -a, i pretvorimo natrag 
                u analogni , nismo napravili značajniju pogrešku a pritom smo 
                se oslobodili ograničenja koja nam nameću elektroničke komponente, 
                kutije s specijalnim efektima i sl. Što se tiče kvalitete mi možemo 
                kupiti kartice sa skupim i kvalitetnim A/D i D/A pretvornicima 
                i niskošumnim pretpojačalima, ali ne postoji novac koji će za 
                16 bitnu karticu postići bolji odnos signal/šum od 96 dB. Naravno, 
                mogli bismo povećati širinu riječi i frekvenciju uzorkovanja, 
                ali bi za neznatno veću kvalitetu platili to puno većom cijenom 
                i puno većom količinom digitalnih podataka. U svakom slučaju govorimo 
                o prisutnosti šuma u našem signalu. 
              Filtriranje je jedna od najpopularnijih metoda u digitalnim signal 
                procesorima ili programima koji vrše obradbu audio signala. Filtri 
                korigiraju fazu i amplitudu određenih frekvencija signala i mogo 
                funkcija Cool Edita bazira se na njihovoj primjeni. Tako se naprimjer 
                uklanjanje šuma vrši funkcijom Noise Reduction koja dinamički 
                odbacuje frekvencije čiji iznos amplitude nije iznad zadanih granica, 
                al opet ovisno o tome koliko se često ta frekvencija pojavljuje 
                u signalu. Djelovanje pojedinog filtra najlakše je isprobati primjenom 
                pojedinog na tzv. bijeli šum, koji sadrži podjednaki iznos svih 
                frekvencija. Pogledom u frekvencijskoj domeni možemo vidjeti koje 
                su frekvencije prigušene a koje ne. 
                Brza Fourier - ova transformacija (Fast Fourier Transform (FFT)) 
                je algoritam koji Cool Edit Pro koristi za izvedbu filtarskih 
                funkcija, spektralnih analiza i sl.  
              | 
         
         
          |   MP3 - Tako cool... tako 
              Cool Edit Pro  | 
         
         
          |  
               
            Ono što sam ja našao kao najvrednije kod programa Cool Edit Pro 
              2.0je svakako obrada .mp3 datoteka, bez ikakvog dodatnog plug in 
              -a ili nečeg sličnog. Rekao bih neke osnovne svari o tom hvale vrijednom 
              formatu. Radi se zapravo o standardu MPEG 1 layer 3. 
              MPEG 1 standardizira tri različita načina kodiranja za digitalizirani 
              zvuk, redom Layer 1, Layer 2 i Layer 3. On ne standardizira encoder 
              već samo tip informacija koje encoder treba proizvesti i zapisati 
              u MPEG datoteku, kao i način na koji dekoder treba shvatiti, dekompresirati 
              i resintetizirati informaciju. Kodirani zvuk može biti i dio kodiranog 
              vida i tada govorimo o MPEG1 system stream -u. MPEG kod kodiranja 
              ne pokušava napraviti kodiranje bez gubitaka nego pokšava generirati 
              zvuk koji će slušaču zvučati identično. Kod kodiranja bez gubitaka 
              redundancija u audiu se koristi da bi se kompresirao zvučni signal, 
              i dekodirani se signal ne razlikuje od orginala. Sa druge strane 
              precepcijski audio codec poput MPEG -a ne pokušava ostvariti kodiranje 
              bez gubitaka nego je cilj takvog kodiranja da dekodirani zvuk zvuči 
              indentično ljudskom slušaču. Pokušavaju se eliminirati sve komponente 
              zvuka koje su irelevantne ljudskom uhu, naprimjer one koje se ne 
              čuju. Dakle grubo govoreći MPEG 1 enkoder transformira zvučni signal 
              u frekvencijsku domenu, eliminira frekvencijske komponente koje 
              su maskirane jačim frekvencijskim komponentama i pakira taj analizirani 
              signal u MPEG 1 format zapisa. 
              Različiti slojevi kod MPEG su bili definirani jer svi oni imaju 
              svoje prednosti. Uglavnom složenost kodera/dekodera, vrijeme potrebno 
              za obradbu i efikasnost raste od prvog ka trećem sloju. Layer 1 
              je pogodan za aplikacije gdje se traži mala složenost enkodera. 
              Layer 2 je nešto složeniji i obično se koristi za aplikacije ˝jedan 
              ka mnogima˝, kad jedan koder poslužuje više dekodera. Efikasnije 
              otklanja redundanciju i i bolje primjenjuje psihoakustički model 
              ljudskog uha. Layer 3 je dakako najsloženiji i usmjeren j aplikacijama 
              nižeg bit rate -a , ekstrahiranjem redudantnih podataka i upotrebom 
              Huffmanovog kodiranja. Sva tri sloja hijerarhijski su kompatibilna 
              tj. svaki od slojeva može dekodirati niže slojeve. 
              MP3 format odnosi se na MPEG 1 Layer 3 programske kodere i dekodera 
              za windows.  
              Kako MPEG1 stvarno radi?  
              Primarni psihoakustički efekt koji MPEG koristi zove se ˝auditory 
              masking˝, gdje dijelovi signala nisu prepoznatljivi od strane ljudskog 
              uha. Naprimjer ako postoji zvuk otprilike konstantne frekvencije, 
              svi drugi tiši tonovi bliskih frekvencija se neće čuti. Da bi maknuo 
              takve dijelove zvuka enkoder sadrži psihoakustiči model (slika 3 
              ). 
              
              
            Slika 3 
            Taj model analizira ulazne signale po ulaznim vremenskim odsječcima 
              i određuje mu spektralne komponente. Tada primjenjuje maskiranje 
              poput onog u našem uhu i ostavlja jedva primjetan šum na svakom 
              frekvencijskom pojasu koji se zove prag maskiranja. Paralelno tome 
              radi se vremensko -frekvencijsko mapiranje, koje rezultira spekrtralnim 
              komponentama za potsekvencijsko kodiranje. U fazi kodiranja i kvantizacije 
              enkoder pokušava pronaći potreban broj bitova tako da uzima u obzir 
              i bitrate i zahtjeve od maskiranja uzimajući u obzir prag maskiranja. 
              Informacija o raspodjeli bitova po spektru sadržana je u nizu bitova 
              kao dodatna informacija.  
              MPEG 1 podržava bitrate od 32kbit/s do 320 kbit/s. Layer 3 podržava 
              također i promjenljivi bitrate, jer su bitovi različito dodijeljeni 
              po frameovima. 
              Kada govorimo o odnosu signal/šum (SNR) treba reči da za percepcijski 
              kodek to i nije neka relevantna informacija. SNR može varirati ovisno 
              o signalu od 0 do 100 dB, a da se ni u jednom slučaju nemože čuti 
              nikakav šum. Ono što je stvrno bitno, kako to zvuči, suviše je opet 
              subjektivno da bi se lako dalo standardizirati.  | 
         
         
            
              Kako stvarno radi Cool Edit Pro 2.0? 
              Potrebno je upoznati protivnika da biste s njime ovladali. Slično 
                je i sa našim programom, potrebo je upoznati neke njegove operacijske 
                koncepte da bismo njime ovladali. 
                Upotreba fileova 
                Uzorkovani signal postoji na hard disku našeg računala kao file, 
                sačuvan u nekom od podržanih formata. Ako mi želimo raditi i obrađivati 
                naš audio, dodavati mu glazbu ili druge zvukove i napraviti pjesmu 
                ili neku audio prezentaciju koristit ćemo audio blokove ( kao 
                što su nam riječi blokovi u tekstualnom editoru za izradu knjige). 
                 
                Jedna od najvažnijih stvari pritom je način na koji naš program 
                obrađuje neku datoteku. Postoje dva načina audio - uređivanja 
                bazirana na računalima. To je destruktivno i nedestruktivno uređivanje. 
                - Destruktivno uređivanje je kad efekti ili funkcije koje primjenjujemo 
                nad određenim dijelom naše audio datoteke ( cut, paste, eho) utječu 
                direktno na našu datoteku i mijenjaju je. 
                - Nedestruktivno uređivanje je kad naša izvorna datoteka nije 
                promijenjena, nego je svako uređivanje spremljeno kao određena 
                instrukcija koju treba izvršiti nad tom datotekom. Na primjer, 
                u destruktivnom uređivanju povećanje glasnoće bi povisilo stvarnu 
                amplitudu uzoraka u našoj datoteci, dok bi nedestruktivno uređivanje 
                izazvalo primjenu funkcije koja bi rekla programu da pojača reprodukciju 
                našeg signala.  
             
            Cool Edit podržava oba načina rada, makar i destruktivan način 
              rada nije zapravo destruktivan, jer se promjene ne provode tako 
              dugo dok ne izberemo opciju ˝Save˝. 
              U biti radi se o ˝zakašnjelom˝ destruktivnom editiranju. 
              Kada otvorimo neki waveform u Cool Edit -u, on sprema privremenu 
              kopiju datoteke u privremeni direktorij (Temp) i koristi tu kopiju 
              za editiranje. Orginalna datoteka ostaje nepromijenjena sve dok 
              ne odlučimo snimiti promjene koje smo napravili. Kada to ipak napravimo, 
              Cool Edit jednostavno prepiše tu datoteku novim sadržajem.  
              - Promjene napravljene u ˝ Edit View˝ poput cut, paste, upotreba 
              efekate (jeke, distorzije itd.) su destruktivne prirode, pa kada 
              snimimo te promjene promijenili smo samu tu datoteku 
              - Promjene napravljene u ˝ Multitrack View˝ poput cut, split, ili 
              promjena glasnoće su nedestruktivne kao i upotreba real-time efekata 
            Takav način rada omogućava Cool Edit da pruža višestruki ˝Undo˝. 
              To nam omogućava da se vraćamo korak po korak unatrag, kroz svaku 
              promjenu koju smo napravili ka prijašnjem stanju waveform -a. 
            Pregled u stvarnom vremenu 
            Cool Edit Pro nudi real time preview ili pregled u stvarnom vremenu 
              za mnoge od efekata koje nudi. To znači da nam je omogućeno pregledavanje 
              utjecaja pojedinog efekta prije same njegove primjene nad waveform 
              -om. Postavke preview-a se obnavljaju u stvarnom vremenu što znači 
              da možemo mijenjati parametre nekog efekta u isto vrijeme dok slušamo 
              dotični audio. Naravno, kod sporijih sistema, neki efekti bi se 
              mogli prekinuti za vrijeme preview -a. 
            Multitrack View 
            Multitrack programsko okruženju omogućava nam da radimo sa serijom 
              različitih waveforma, MIDI -a i drugih audio file -ova omogućavajući 
              nam rezanje, miksanje, itd. te stvaranje novih audio traka. Bez 
              obzira koji od audio zapisa mi koristili, svaki od njih je predstavljen 
              sa blokom. Proces miksanja se sastoji od kombiniranja različitih 
              blokova u dvije ili više izlaznih taka. Pri tome Cool Edit mora 
              opetovano provjeravati o nastalim promjenama i procesuirati ih na 
              izlazne trake. On to čini pomoću takozvanog ˝pozadinske obrade˝ 
              tj. ˝background mixing˝-a. Kao što samo ime govori takav se proces 
              odvija u pozadini i generalno je vrlo brz. Ipak ako koristimo više 
              izlaza to može znatno usporiti proces. 
            Session datoteke 
            Uz standardne wav, MIDI i video saundtrack -ove Cool Edit koristi 
              još i prezentacijske datoteke ili session files. Session datoteke 
              su vrlo male po veličini i sadrže samo detalje o nekoj multitrack 
              session poput informcija o tome koji se audio i video fileovi koriste 
              i gdje, imena traka, razine pojedinih efekata itd. Jasno je dakle 
              da će neki takav file raditi samo na dotičnom računalu. Također 
              je potrebno imati na umu da nesmijemo brisati niti pomicati datoteke 
              korištene u nekoj od nezavršenih session -a. U slučaju da ipak želimo 
              micati neki session, onda moramo snimiti session u novi direktorij 
              zajedno sa svim pripadnim fileovima. To se radi sa odabirom opcije 
              File -> Save Session As. 
              | 
         
         
          |   Zaključak  | 
         
         
          | Smatram da sam samim obrazlaganjem svake pojedine teme 
            dotakao poantu cijelog izlaganja, a ta je da digitalizirani audio 
            ima ogromne prednosti pred analognim. Počevši od šuma, pohrane, gubitaka 
            pri reprodukciji i obradi, pa preko kompliciranih analognih mikseta 
            i efekata do skupih i nekad nemogucih zahtjeva za obradu analognog 
            signala dolazimo do zaključka, ili možda uzadaha -eh, da. Vjerujem 
            da nam kad to sve znamo, alat poput Cool Edit Pro 2.0 izmami uzdah 
            olakšanja. Mozda cak i uzvik: cool! | 
         
       
         |